Nedsat pris! Forstør

At konstruere professionel individualitet: om lærerens brug af talen om selvbestemmelse - mellem diskursivt reguleret askese og kommunikativ rationalitet - ph.d. afhandling (Bog, Hæftet)

Af: John Krejsler

Forlag: Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universi
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 449
Dato for udgivelse: 1-1-2009
Udgivelse: 2001.
Produkt type: Bog
År for denne udgave: 2001
Første udgivelsesår: 2001
Originalsprog: Dansk
Oplag: 2

3 - 8 hverdage

Levering inden jul: OK

kr 247,95

-13%

Vejl. pris: kr 285,00

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom ´deltagerstyring´, ´ansvar for egen læring´, ´sociale kontrakter´ m.m.
Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m.
Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

At konstruere professionel individualitet: om lærerens brug af talen om selvbestemmelse - mellem diskursivt reguleret askese og kommunikativ rationalitet - ph.d. afhandling

At konstruere professionel individualitet: om lærerens brug af talen om selvbestemmelse - mellem diskursivt reguleret askese og kommunikativ rationalitet - ph.d. afhandling