Nedsat pris! Forebyggende pædagogik: en grundbog Forstør
Kategorier / sektioner:

Forebyggende pædagogik: en grundbog (Bog, Indbundet)

Af: Kaj Struve

Forlag: Semi-forlaget
Format: Indbundet
Sprog: Dansk
Sideantal: 512
Udgivelse: 1. udgave, 2000.
ISBN-13: 9788790653019
Produkt type: Bog
År for denne udgave: 2000
Første udgivelsesår: 2000
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

5 - 10 hverdage

Levering inden jul: OK

kr 180,96

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

En grundbog i specialpædagogik til brug på pædagog- og lærerseminarier samt skoler og institutioner.
Den forebyggende pædagogik skal flytte fokus fra identificering af børn og unges sociale problemer, fejl og skævheder. Både daginstitutionen og skolen skal i stedet skabe muligheden for udvikling af barnets potentialer og kompetencer som konstruktive livsværdier.
Bogens almene del samler et grundlag for metoder i den forebyggende pædagogik. Her præsenteres en indføring i det forebyggende arbejde i institutioner og skoler.
Bogens særlige del retter fokus på børn i gråzonen mellem forebyggelse og behandling. Der beskrives børn i alkoholfamilier, børn af psykisk syge forældre, vold i familien, seksuelt misbrug af børn og de generelle reaktioner på omsorgssvigt. Bogen beskriver en konkret praksis med børn fra gråzonen og børn på vej til anden anbringelse.
Bogens specielle del omtaler børn med handicap: hjerneskader, tidligt skadede børn, damp, psykoser, autisme, asperger, tourettesyndrom, psykisk udviklingshæmning, kontaktforstyrrelse og epilepsi.
Bogens forståelsesramme er tværfaglig. Den sociologiske tilgang relateres i forhold til den nye relative fattigdom og de udstødte i samfundet, som også er baggrund for at forstå den sociale arv. Forståelsen kan bidrage til pædagogens afpasning af holdninger og følelsesmæssige reaktioner, hvorved man undgår at forfalde til en moralsk vurdering af denne gruppes livssituation. Foruden sociologien er neurovidenskaben et værktøj og en basis-referenceramme, hvori pædagogen/læreren kan få et overblik over et konkret barns handicap. Den foreskriver derfor det pædagogiske handlerum. Sanseprocesser, perception, motorik, opmærksomhed, sprog samt hukommelse omtales. Psykologien og almenpædagogikken er også elementer i den tværfaglige forståelsesramme.
Bogens sigte er at samle den forebyggende pædagogik til inspiration og støtte for pædagoger, lærere og studerende.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Forebyggende pædagogik: en grundbog

Forebyggende pædagogik: en grundbog