• ISBN-13: 9788770365246
  • Udgave: 1. (07-11-2019)
  • Oplag: 2. (13-12-2019)
  • Første udgivelsesår: 2019
  • Sideantal: 112
  • Mål og vægt: B: 178mm, H: 248mm, D: 16mm, Vægt: 473g

Igennem tyve år har zirkusdirektør Søren Østergaard rejst land og rige rundt med sit Zirkus Nemo. Med sig har han haft nogle af landets mest markante og alsidige artister, som hver på sit felt med stor virtuositet og professionalisme har bjergtaget danskerne med deres kunst.

I bogen møder vi blandt andet Baconmanden, kendt og elsket for sine performances, hvor han som menneskelig flæsk har ladet sig stege på en glohed pande i oversize. Vi møder også Bager Jørgen, der er berømmet for sin forrygende optræden med dansende wienerbrød for det danske kongehus. Senest er han sprunget ud som digter med den bedstsælgende samling 15 erotiske brøddigte, som går som varmt brød.

Som alle store kunstnere og genier slæber de rundt på tung bagage. I bogen får vi eksempelvis den tragiske historie om, hvordan det musikalske geni Manden, der ikke kan fløjte, som igennem årtier har betaget en nation med sine koncerter, hvor han ikke har fløjtet alt fra Jazz, rock og pop til de store klassiske værker af blandt andre Wagner, mistede sine forældre ved en koncert, hvor de skulle hyldes for deres livslange opbakning. Også den fænomenale showdressør Ib Glann har mødt tragedien, faktisk var det hans berømte bedstefars død, som satte gang i hans karriere, da han efterlod sit barnebarn et brev, hvori der blot stod: ”Rid Ib”, og det gjorde han så. Smadremanden er i en kategori for sig. Om ham ved man absolut intet om hans baggrund, intet af det han selv har fortalt, har man kunne bakke op med andre kilder. Vi ved, at han i dag bor i Otterup på Fyn, men den mest sandsynlig teori om hans oprindelse går på, at han kommer fra det ydre rum og er blevet placeret her på planeten for at observere menneskene.

Med fotos af Steen Broholm.