404 - Siden blev ikke fundet

Der er 1 fejl

1. Fejlkode: 404 - siden blev ikke fundet

Fejlkode: 404 - siden blev ikke fundet

Åh nej!
Denne side er ikke længere tilgængelig. Varen, som engang kunne købes her, er fjernet fra vores katalog. Informationen, som du ser her på siden, er en del af vores produktarkiv og er blot en hyldest til den vare, der engang var.

Men vent ...
Vi har heldigvis gemt lidt info, før produktet blev slettet. Du kan stadig finde links til fx forfatter, leverandør, kategorier og serier, samt andet som denne vare har været en del af. Vi håber, at det kan hjælpe dig med at finde en anden udgave af varen eller måske et alternativ.

1984 (Lydbog, zip_mp3, Dansk)

Forfatter(e): George Orwell

Forlag: Bechs Forlag - Viatone

• Type: Lydbog
  • Format: zip_mp3
  • Oplæser: Dan Schlosser
  • Udgivelsesdato: 04-01-2021
  • Spilletid: 636 Minutter
  • Oversætter: Paul Monrad
  • Illustrator: Florent Bodart
  • Filtype: zip_mp3
  • Filstørrelse: 523142 KB
  • ISBN/VNR: 9788771835458
DENNE VARE ER UDSOLGT / UDGÅET
DENNE VARE ER UDSOLGT / UDGÅET

VARENS BESKRIVELSE

Winston Smith arbejder i Ministeriet for Sandhed, hvor hans arbejde består i at omskrive historien, så den altid passer med den historie og sandhed, Partiet ønsker at fremstille. Store Broder overvåger alt via utallige skærme både ude og inde i de enkelte lejligheder, således at Tankepolitiet kan afsløre ethvert oprør mod partiets magt eller de foreskrevne leveregler. Men Winston har nogle svage mindelser om fortiden og en længsel efter noget andet, der leder ham ud i en skjult, strengt forbudt og livsfarlig kærlighedsaffære med Julia.1984 er en afbildning af et skræmmende og gennemgribende diktatur, hvor individet berøves al frihed via propaganda og tankekontrol. Aktuel som aldrig før. Historien genkendes i nutidens diktaturer, hvor udbredt kontrol og propaganda i dag i vidt omfang udøves via sociale medier, ny overvågningsteknologi som fx ansigtsgenkendelse og med indsamling af data om de enkelte borgere via internettet. Men også fordrejning eller benægtelse af sandheden som ”fake news” som en strømning i nutiden spejler Orwells roman så glimrende for os. Siden dens udgivelse er udtryk og begreber som Big Brother og Newspeak (da. nysprog) blevet udbredt til at beskrive handlinger eller organisationer, der minder om det totalitære samfund, som romanen beskriver. I 1989 var den blevet oversat til 65 sprog – på dette tidspunkt flere sprog end nogen anden engelsk roman. Nr. 6 på listen over de 100 bedste romaner, kåret af læserne (Modern Library) Nr. 13 på listen over de 100 bedste romaner, kåret af redaktørerne (Modern Library) Nr. 8 på BBC’s The Big Read-liste George Orwell, pseudonym for Eric Arthur Blair (1903-1950) var en engelsk romanforfatter og essayist, født i Indien. I årene 1922-1927 arbejde han i det koloniale politi i Burma. Han vendte herefter tilbage til Europa, hvor han oplevede forholdene på samfundets bund som opvasker i Paris og hjemløs vagabond i London. Senere deltog han som frivillig i den spanske borgerkrig i 1937. Efter hjemkomsten ernærede Orwell sig som journalist samtidig med, at han skrev sine romaner og politiske og kulturelle essays, hvilket gjorde ham til en af sin tids mest fremtrædende forfattere. Orwell var socialist, men betegnede sig som demokratisk socialist. Han var imod enhver form for totalitært styre, som han spiddede i sine sidste to satiriske romaner Animal Farm og 1984, der fortsat er helt aktuelle og uhyre populære og har sikret ham en varig plads i verdenslitteraturen. ”George Orwells 1984 er ikke blot en roman. Den er et begreb. Titlen er en fanfare, som både rummer en advarsel og en konstatering.” – Flemming Chr. Nielsen, Jyllands-Posten "En uhyggelig fængslende roman, en politisk analyse af ætsende sandhed, et sviende angreb, et manende råb til samtid og fremtid. En stor roman og en stor handling. … Denne rystende historie har George Orwell fortalt med en virtuos teknisk dygtighed og ubønhørlig fasthed i detaljerne." – Hakon Stangerup ”Jeg kan ikke komme i tanker om mange andre romaner, der i deres skabelse er så genial som '1984'. Verden er genkendelig, selv om den er om-skabt. (…) Menneskene er af kød og blod, men dresserede og kuede, så de minder om robotter. Det er ubehagelig, men rasende god, litteratur." – Maria Guldager Rasmussen, Litteratursiden.dk “Lige deroppe blandt mine yndlingsbøger … Jeg læser den igen og igen.” – Margaret Atwood ”Mere relevant i dag end nogen anden bog, man kan forestille sig.” – Jo Brand