• Serie: Klassikerbiblioteket
  • Originaltitel: The Marriage of Heaven and Hell
  • Oversætter: Niels Brunse
  • Originalsprog: Engelsk
  • Sideantal: 80
  • Mål og vægt: B: 121mm, H: 180mm, D: 6mm, Vægt: 149g

“William Blake … regnes for en af de største engelske digtere overhovedet, ja, det er dem der mener han er alletiders største kunstner, og fremhæver hvor mange digtere, sangskrivere, filmkunstnere, skabere af graphic novels og tegneserier og kreative i feltet mellem lyrik og billedkunst han har inspireret, ikke at forglemme fredsaktivister, blomsterbørn, feministerne, hippier, goths og punks og sekter af næsten enhver art. … Han døde fattig og miskendt … men i dag er han kult.” – Jes Stein Pedersen, Politiken 5 hjerter

William Blake (1757–1827) er en af de store digter-filosoffer i verdenslitteraturen. I sin samtid blev han opfattet som sær, kaotisk og ligefrem gal og han levede sit liv – bogstaveligt og billedligt – i Londons sidegader, fattig og delvis glemt. Først i vores tid har han fået en renæssance, som en original og visionær digter, der hører hjemme ved siden af folk som Milton og Shakespeare.

Den visionære seer William Blake blev en inspirationskilde bl.a. for beatgenerationens digtere, ikke mindst Allen Ginsberg, og senere for rockgruppen The Doors, som har hentet deres navn fra Blake: "Hvis erkendelsens døre blev renset, ville alt fremtræde for mennesket som det er, Uendeligt". Filosofien i Ægteskabet mellem Himmel og Helvede er at livet er en modsætningsfyldt syntese mellem himmel og helvede; sjælen og kroppen, ånden og energien, det gode og det onde, Gud og Djævelen, Himmel og Helvede er ikke kun modsætninger, de er også gensidigt afhængige og dermed i virkeligheden to sider af samme sag.

Ægteskabet mellem Himmel og Helvede udkom på dansk i 1995 nyoversat af Niels Brunse og med efterord af Marianne Lindgren, litteraturkritiker og redaktør af tidsskriftet Sidegaden sammen med Michael Strunge. Bogen har den danske oversættelse på venstre side, og digter-filosoffens originale kobberstukne, hånddekorerede og håndskrevne plancher i fire farver på højre side.

"Når man i dag læser Ægteskabet mellem Himmel og Helvede er det slående hvor præcist værket rammer sandheden i første, hårde hug. Det er aforismer og allegorier, der meget ligner Nietzsches hammerslag eller den paradoks-søgende visdom i kinesernes Tao-Te-King.Blake er en af de vigtigste visionære forfattere, men han er ikke den eneste forfatter, der udgives på det visionære forlag Batzer & Co, Roskilde Bogcafé. Rimbaud, Dostojevskij, Hesse, Ginsberg udkommer også her. Og man spørger sig selv: hvorfor er det altid outsiderne, der skal sørge for det centrale." – Kristian Ditlev Jensen, Berlingske

“William Blake er venstrefløjens største digter. Oversættelsen af ’Ægteskabet mellem Himmel og Helvede’ er ren dynamit.” – Information