• ISBN-13: 9788741252193
  • Udgave: 2. (22-10-2008)
  • Oplag: 1. (22-10-2008)
  • Omslagsgrafiker: Ida Balslev-Olesen
  • Sideantal: 175
  • Mål og vægt: B: 142mm, H: 220mm, D: 15mm, Vægt: 266g

Alle børn fødes med en spontan musikalitet, som kan udvikles og være til glæde livet igennem. Barnet og musikken er en opfordring til at gribe de enestående muligheder, musikken giver for et legende, livsbekræftende og meningsfyldt samvær mellem den voksne og det lille barn.   Netop fordi små børn reagerer så åbent og umiddelbart på musik, kan den aktive beskæftigelse med musik få stor betydning for deres identitetsdannelse og udvikling, blandt andet på det sproglige og sociale område. Barnet og musikken handler således også om musik som en form for opdragelse og dannelse. At støtte barnet i dets udforskning af sine musikalske potentialer kræver ingen særlige forudsætninger hos den voksne – det afgørende er nærheden, glæden og samværet.   Barnet og musikken henvender sig til pædagogstuderende, pædagoger og andre, der i det daglige arbejde omgås 0-6-årige børn, samt til forældre til børn i denne aldersgruppe. Bogen, der tidligere er udkommet under titlen Dit musikalske barn, er i denne udgave blevet gennemgående revideret og forsynet med grundige referencer og stikordsregister.    Inge Marstal er professor i musikpædagogik ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hørelærepædagog og pianist. Hun har udgivet adskillige lærebøger om musikmetodik for børn samt redigeret en række sangbøger for børn og voksne. Inge Marstal har desuden markeret sig som foredragsholder og forfatter til artikler inden for emnet børn, musik og personlighedsudvikling.