Modens historie: En omskiftelig branche

Mode er ikke bare bukser, trøjer og andet tøj. Det er en dynamisk branche, der skifter, som vinden blæser, og tiden går, og som udgør en stor del af vores allesammens identitet, personlighed og udtryk. Uanset om du følger de nyeste trends eller ej, er der gode bøger omkring mode, som du helt sikkert kan lære noget af. Modebranchen er en gigantisk industri, der hver eneste dag omsætter for svimlende beløb, hvilket stiller store krav til de mange brands, som hele tiden skal følge med i udviklingen og gerne være på forkant – også kaldet at være en trendsetter. Det kan dog være svært at forudse, hvad der bliver moderne. Den ene dag er det højtaljede bukser, den næste er det hængerøvsbukser. Modens historie er forunderlig og på alle måder interessant, da den fortæller meget om samfundet, tiden og os selv. I denne artikel dykker vi ned i modens historie og kigger nærmere på nogle af de helt store spillere, der har bidraget til og påvirket vores opfattelse af mode.

Fra toga til trenchcoat

Der er forskellige meninger om, hvor mode som begreb og industri egentlig ”stammer fra”, men de fleste er enige om, at beklædning altid har haft en betydning for mennesker i relation til at identificere sig med visse sociale grupper og udtrykke en social status i samfundet. Som eksempel kan nævnes togaen i Romerriget, der var associeret med rigdom og status og således i en eller anden forstand kan kategoriseres som mode. Det er dog først noget senere, at modeindustrien opstår som et egentligt begreb – ifølge mange eksperter i 1800-tallet, hvor flere modehuse, som vi kender i dag, bliver grundlagt. Særligt i 1900-tallet og frem bliver moden gradvist ”folkeeje” med den ene trend efter den anden, lige fra trenchcoats og skovmandsskjorter til lange frakker og Chelsea-støvler, der dikteres af verdens modecentre med Paris og Milano som frontløbere.

Mode igennem tiderne

Som de fleste ved, skifter moden løbende, og det kan være svært at følge med. Hvor det i 1700-tallet var populært med korset, porscher og store skørter, skulle man i starten af 1900-tallet iklæde sig en såkaldt reformkjole som kvinde og overdådige farver for at være med på moden, mens herrerne i stedet bød på smoking til de fine anledninger og tøj i lyse farver ved mere uformelle lejligheder. Dette understreger, at moden over tid kan skifte ret så betydeligt og ofte i takt med generelle tendenser i samfundet – fx i forbindelse med ungdomsoprøret i 1970’erne, hvor begrebet ”antimode” opstod som et modsvar på den meget fine, formelle stil i ”De Glade 60’ere”. I 1970’erne vandt beklædningsdele som hotpants, hullet og slidt tøj og læderjakker frem blandt unge og erstattede kjoler og habitter.

Svimlende beløb og store virksomheder

Mode og fashion er som nævnt en enorm industri, hvor der er rigtig, rigtig mange penge på spil – og derfor naturligt mange om buddet, der ønsker en bid af kagen. Mange af de allerstørste modehuse, som folk kender i dag, er grundlagt i starten og midten af 1900-tallet, herunder eksempelvis Hugo Boss, Gucci og Prada. Flere af de ældre mastodonter som fx Louis Vuitton lever dog stadig i bedste velgående med store internationale forretninger, der spinder guld på moden. Flere danske virksomheder har også spillet en rolle ift. trends og modens historie. Eksempler inkluderer Samsøe Samsøe og ECCO (se eksempler på deres fodtøj på Liked.dk), der i dag forsyner millioner af mennesker verden over med sko. I dag er det dog stadig i lande som Italien, Frankrig og England, hvor man finder de største og mest succesfulde modevirksomheder, men også USA og Holland har spillet og spiller til stadighed en stor rolle, når det kommer til at påvirke den retning, moden bevæger sig.