• Sideantal: 190 Sider
  • Filversion: 3.0
  • Filstørrelse: 272 KB
Læsernes vurdering:
(Læs 1 anmeldelse)
67,- kr

Blok Tøxen skrev – udover sine mange undervisningsbøger om sproglære – en del lyriske digte og mindre artikler, som han i 1824 samlede og udgav i "Pennestrøg". Ingen af hans digte er gået over i litteraturhistorien, men de giver alligevel et godt indblik i det tidlige 1800-tals digterkunst.

Jørgen Karstens Blok Tøxen (1776-1848) var en dansk litterat. Fra han som 17-årig trådte ind i det slesvigske jægerkorps og frem til han var i midten af 30’erne, vidner hans mange forskelligartede aktiviteter – han ernærede sig blandt andet som lærer og landmand og havde et opdragelsesinstitut i København – om en noget urolig natur. Men fra omkring 1812 og frem gav han sig udelukkende af med litterær virksomhed, og hans gode sprogkundskaber resulterede i flere bøger til undervisningsbrug. Han var en stærk kritiker af tidens herskende misbrug, og han spillede fra begyndelsen en stor rolle i den sammenslutning til indførelse af fri forfatning, der var ledet af J.J. Dampe. Men Tøxen svigtede, da Dampe blev arresteret, og senere, da han blev tildelt en årlig kongelig pension, blev han beskyldt for at have taget imod bestikkelse.

Læsernes anmeldelser (1)

Søren Tøxen Kristiansen
17-04-2021

For det første hvem var Blok Tøxen?

Forlaget Lindhardt og Ringhof udsendte i februar en ny bog, kun udkommet som e-bog, med titlen: Blok Tøxens Udvalgte Pennestrøg. Ingen har vist indtil nu anmeldt dette genoptryk af et værk fra 1824, hvor Blok Tøxen har samlet et skønsomt udvalg af lyrik og enkelte af hans prosatekster fra perioden 1800-1821. Men hvem er han overhovedet?
Jørgen Karstens Blok Tøxen blev født i 1776 Rødding i Sønderjylland, hvor hans far var præst. Som 17 årig lod han sig hverve til det Slesvigske Jægerkorps, som han forlod efter halvandet års tjeneste. Herefter blev han i 1795 dimitteret af sin far til universitetet i Kiel. Efter 3 år der rejste han til Københavns Universitet, hvor han fik akademisk borgerret. I årene herefter herefter var han huslærer, derefter adjunkt ved Metropolitanskolen, så landmand på Sjælland, og endelig startede han en privatskole. I 1812 vendte han tilbage til København og ernærede sig ved forfattervirksomhed. Foruden en skønlitterær produktion blev det til flere lærebøger i sprog og endelig en række indlæg af højst forskellig karakter i datidens blade. Blandt andet skrev han en række ofte ret hårde angreb på enevældsstyrets magtmisbrug. Politisk var og blev han en politisk sværmer, der sluttede sig til kredsen omkring Dr. Dampe, der i tiden op mod 1821 arbejdede for en fri forfatning.
Hvor Dr. Dampe efter sin arrestation tilbragte mange år i fængsel, så lykkedes det Blok Tøxen at få sig manøvreret uden om enevældens forsøg på at bekæmpe de, der ønskede en fri forfatning. Midlerne han brugte hertil var ikke helt fine, og mange i samtiden fordømte ham som en overløber og politispion.
Den foreliggende samling af digte fra Tøxens hånd indeholder da også hædersdigte til flere af samtidens mest magtfulde personer. i Danmark, personer som han tidligere havde angrebet i sine artikler.
Hvis man f.eks. slår Blok Tøxen op i Politikens Danmarks Historie er dommen over ham hård, at han var “en ganske uværdig person, der levede på litteraturens yderste overdrev.”
Hvad angår hans litterære præstationer er det op til den enkelte læser at bedømme. Men det er i hovedsagen højstemte digte i et ofte tungt og nærmest umusikalsk sprog.Bogen er ordnet kronologisk fra 1800 til 1821 og stilen bliver med årene pudset af til et mere letflydende sprog.. Måske er denne “tunge stil” hos Tøxen en inspiration fra tyske romantiske digtere fra hans egen generation. Interessant nok er Tøxens digte på tysk noget af det bedste poesi, man møder i denne samling. I forbindelse med den tyskpåvirkede stil må man huske, at Tøxen var født grænselandet, og at i forbindelse med sin opvækst og uddannelse har han været påvirket af såvel dansk som tysk litterær mode og kultur.
I samlingen finder man enkelte prosatekster, som viser Tøxen som en klar og præcis prosaist. Det var da også i den genre, han blev husket især blandt håndværkerstanden for sine skarpe indlæg mod enevældet og for folkestyret. Et forhold der blev gjort grin af, som vi ser i et replikskifte i Hostrups “ En spurv i Tranedans”, hvor skræddersvenden Ravn, sikkert til publikums latter misforstår Dronning Gunhilds,ord: “Jeg en Konges Viv, Kong Eriks, han, som for sin Herskelyst, sit vilde Mod af Norrigs Bønder kaldet blev Blodøxen. RAVN:.Saa? har De været gift med Blok Tøxen?” Hertil skal så føjes at ikke alene var Blok Tøxen kendt som forfatter,med en til tider skarp pen men også for sit antal af forliste ægteskaber. Tre ægteskaber blev det til. De to endte i skilsmisse. Den sidste ægtefælle døde under ægteskabet. De opløste ægteskaber blev i krogene forklaret med ,at Blok Tøxen led af syfilis. Denne sygdom kan måske forklare noget af hans urolige natur, og den måske overdrevent hårde tone, som han brugte i sine angreb. Samlingen af skrifter i denne udgivelse er dog uden disse litterære humørudsving.
Er bogen en læsning værd? Jeg tror, at man skal være specielt interesseret i dansk historie og litteraturhistorie fra begyndelsen af det 19. århundrede for at kunne værdsætte den. Endelig er samlingen ikke helt dækkende som en karakteristik af forfatteren. Her havde nok et nutidigt værk med udvalgte skrifter af Blok Tøxen været mere interessant. Sikkert under indtryk af Dr. Dampes
skæbne, har Tøxen desværre udeladt i hovedsagen sine politiske artikler i dette nyoptrykte skrift fra 1824.
Blok Tøxen, af københavnerviddet kaldt “den grå mand” for sin hjemmevævede kofte af gråligt jysk fåreuld ,døde i februar 1848 på tæsklen til, at det styre af folket, som han havde talt for, blev til virkelighed.
Endelig til sidst en anke til forlaget. Læsningen besværes af ret mange trykfejl og en del fejllæsninger af forlæggets gotiske skrift.
P.S. : Skulle en og anden undre sig over mit mellemnavn Tøxen, så er jeg et tip-tip-tip oldebarn af Blok Tøxens bror Hans.