Danske rederier (Volume 18) (Bog, Papbog, Flere sprog) af Bent Mikkelsen

Danske rederier (Volume 18) (Bog, Papbog, Flere sprog)

Af: Bent Mikkelsen


Forlag: Betty Nordgas

  • Type: Bog
  • Format: Papbog
  • Sprog: Flere sprog
  • ISBN-13: 9788799747030
  • Sideantal: 223
  • Dato for udgivelse: 1-2-2017
  • Udgivelse: 1. udgave, 2017.
  • Nr. i serien: Bind: Volume 18,
  • Illustrationsangivelser: ill.
  • Paralleltitel: Danish shipping companies
  • År for denne udgave: 2017
  • Første udgivelsesår: Ukendt
  • Originalsprog: Dansk
  • Udgave: 1
  • Oplag: 1

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

Denne udgaver rummer beretningen endnu tre danske rederier, som alle er fortid. Blæsbjerg & Co blev stiftet i 1965 af Niels Blæsbjerg, der havde drømme og planer om at bygge nye skibe. Det lykkedes med stort held og ved et tilfælde kom han i gang med at sejle med umage gods på mindre skibe. Det udviklede han sammen med ingeniør Leif Berg til et rederi med heavy lift-skibe som hovedforretning. Gradvis op gennem 1970'erne blev grejerne kraftigere og kraftigere om bord på skibene frem til 1983, da Project Europa kom på markedet med mulighed for at løfte op til 700 tons plus muligheden for at rulle kolli op til 2.000 tons om bord via agterrampen. Niels Blæsbjergs engagement med heavy lift fik en brat ende i 1984, men skibsrederen med adresse i Aarhus fortsatte ufortrødent med andre aktiviteter, bl.a. færger og floteller. En del af rederiet fortsatte i Beeco Shipping, hvis levned også omtales.
Bogen indeholder også historien om et rederi, der reelt ikke var et rederi. Det Danske Kulkompagni A/S blev stiftet i 1897, men helt frem til lukningen i 1965 førte rederiet ikke selvstændigt regnskab, men var blot en del af kul-koncernen. Der har dog været en række skibe, der i al væsentlighed har slæbt kul hjem fra England (verdenskrigene undtaget) til især København, hvor selskabet havde et kollosalt moderne anlæg i Københavns frihavn på den plads, hvor der nu er Unicef-lager. Bogen er i B5-format med 224 sider

Læsernes anmeldelser (0)