• Udgave: 1. (02-06-2015)
  • Oplag: 1. (02-06-2015)
  • Omslagsgrafiker: Paul Clements
  • Fotograf: Magssanguaq Qujaukitsoq
  • Sideantal: 266
  • Mål og vægt: B: 142mm, H: 221mm, D: 23mm, Vægt: 513g

En grønlænder, der bliver myrdet i Nairobi, et skib med en dødelig last, en samvittighed, der skal lettes, en fortrolig rapport fra MI5, en hemmelig, amerikansk missilskjoldsstrategi, en stolt storfanger fra Qaanaaq, en skøn og handlekraftig kvinde fra Tahiti samt en ung, dansk fuldmægtig, der pludselig befinder sig i orkanens øje, er nogle af ingredienserne i Hans Jakob Helms’ nye roman, De Dødes Fjord. For hvad skete der i virkeligheden dengang i begyndelsen af 1960’erne, da det amerikanske militær planlagde Project Iceworm – et gigantisk tunnelsystem med atommissiler under den grønlandske indlandsis? Da Udenrigsministeriets nye medarbejder, Oskar K. Sonne, bliver sendt til Nairobi for at eskortere liget af den myrdede hjem til Grønland, sker der en række ting, som alle peger på, at Masaana Kivioqs død ikke skyldes et tilfældigt rovmord, men fører tilbage til tunnellerne under isen. Hvorfor sidder den gamle, kræftramte chef i Udenrigsministeriet og styrer Oskar i den myrdedes spor, fra Grønland over England og USA og til sidst ind i selve den enorme radar på Thule Air Base? Uden at vide det er Oskar blevet sendt ud på en rejse med både fortidens og fremtidens spøgelser – og døden i hælene.
Ny thriller med Grønland som omdrejningspunkt af forfatteren til Hvis du fløjter efter nordlyset og Dansen i Gèneve.
“Sjældent har jeg læst en roman, der som denne på samme tid fænger på grund af sin litterære værdi og fortælletekniske overlegenhed. Parallellerne til det, som i disse år sker i Grønland, er åbenbar og gør, at den rykker op i en helt anden liga end gængse danske romaner om Grønland for tiden.” (Arktiske Anmeldelser om Hvis du fløjter efter nordlyset)
Filmrettighederne til De Dødes Fjord er solgt til ASA film med Martin Miehe-Renard som manuskriptforfatter og instruktør.