Didaktisk refleksion: når lærere sætter ord på egen praksis Forstør
Kategorier / sektioner:

Didaktisk refleksion: når lærere sætter ord på egen praksis (Bog, Paperback)

Af: Lea Lund Larsen

Forlag: Dafolo
Format: Paperback
Sprog: Dansk
Serietitel: Undervisning og læring
Sideantal: 111
Dato for udgivelse: 10-8-2017
Udgivelse: 1. udgave, 2017.
ISBN-13: 9788771604115
Produkt type: Bog
År for denne udgave: 2017
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

291,40 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Fra forskning i læreres læring og kompetenceudvikling ved vi, at lærere tager deres egne erfaringer som studerende med sig ud i klasserummene, og disse indlejrede erfaringer kan være svære at ændre. De erfaringer er så dybt indlejret kropsligt og tavst - ligesom det at køre på cykel - at det kan være svært at lave om på. Ved at give tid og plads til en særlig opmærksomhed på dette er det dog muligt at ændre på holdninger og handlinger til gavn for undervisningen. En sådan opmærksomhed bør skabes i et kollegialt læringsfællesskab, da man ved at arbejde med didaktisk opmærksomhed i et kollegialt læringsfællesskab kan udvikle et fælles sprog og en fælles optik på undervisningen og dermed skabe større bevidsthed om egne handlinger. Denne indsigt i praksis opnås ved at komme tæt på det, der foregår i klasserummene - for eksempel gennem observation af undervisningen og efterfølgende refleksiv dialog.
Denne bog understøtter udviklingen af en kollegial bevidsthed om læreres pædagogiske dømmekraft ved dels at give forskningsmæssigt belæg og indsigt, dels komme med konkrete bud og redskaber til at italesætte og arbejde med et didaktisk vokabular i et kollegialt læringsfællesskab. Bogen henvender sig til lærere, lærerkollegier og pædagogiske ledere, der ønsker at arbejde med lærerudvikling i folkeskolen og på ungdomsuddannelser.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Didaktisk refleksion: når lærere sætter ord på egen praksis

Didaktisk refleksion: når lærere sætter ord på egen praksis