Nedsat pris! Eleven som aktør: Fokus på elevens læring og handlinger i skolen Forstør

Eleven som aktør: Fokus på elevens læring og handlinger i skolen (Bog, Hæftet)

Af: Thomas Nordahl

Forlag: Hans Reitzel
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 222
Dato for udgivelse: 29-3-2004
Udgivelse: 1. udgave, 2004.
Oversætter: Anne Grete Holtoug
ISBN-13: 9788741224268
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Ida Balslev-Olesen
Originaltitel: Eleven som aktør
Anvendelighed: Henvender sig til lærere og lærerstuderende samt studerende på de videregående uddannelser inden for pædagogik og psykologi
År for denne udgave: 2004
Første udgivelsesår: 2004
Originalsprog: Norsk
Udgave: 1
Oplag: 3

Forlaget skriver: Ny udgave forberedes af forlaget.

Levering inden jul: Vi kan ikke garantere levering inden jul

259,25 kr

-13%

Vejl. pris: 298,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Når Per i 5. klasse pludselig vælter bagover på stolen og trækker sidemanden med sig i faldet, så der opstår uro og latter i klassen, og undervisningen afbrydes, kan der udmærket være tale om en ´fornuftig´ og rationel handling fra Pers side - også selvom den ikke opleves sådan af læreren. Hvis Per er utryg, hvis han f.eks. ikke kan leve op til lærerens forventninger og ikke ønsker, at de andre elever skal opdage det, ja så har afbrydelsen jo realiseret Pers ønske eller mål.
Historien er bare en af de mange situationer fra skolens hverdag, forfatteren til Eleven som aktør tager udgangspunkt i. Han understreger, hvor vigtigt det er for læreren at lytte til elevens stemme og se elevens handlinger som udtryk for et ønske om at være aktør i sin egen tilværelse. Målet er, at læreren fremmer personlig vækst, udvikling af social kompetence og gode læringserfaringer hos eleverne.
Thomas Nordahl skriver i forordet til bogen: ´Som lærer kan man være helt sikker på, at eleven opfatter de fleste situationer på en anden måde, end man selv gør. I dannelsen af egne opfattelser og meninger er ethvert barn og ungt menneske lige så berettiget til at have en mening som den voksne.´ Bogen er dog samtidig skrevet i respekt og ydmyghed over for læreren, som er, og fortsat vil være, den vigtigste ressource i skolen. Hensigten er at give læreren en forståelse af, at hun eller han ikke er et hjælpeløst offer for forskellige ydre omstændigheder i skolen.
Thomas Nordahl er uddannet lærer, dr.polit og ansat som forsker ved NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) i Oslo. Han er en hyppigt benyttet foredragsholder i Norge og har også gæstet Danmark. Han har publiceret en række bøger og artikler om pædagogik. Thomas Nordahl har bl.a. udgivet bogen Hjem og skole, Hans Reitzels Forlag, 2008.
Oversat fra norsk efter Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skolen af Anne Grete Holtoug.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Eleven som aktør: Fokus på elevens læring og handlinger i skolen

Eleven som aktør: Fokus på elevens læring og handlinger i skolen