Elevens læring og dannelse: Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse Forstør
Kategorier / sektioner:

Elevens læring og dannelse: Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse (Bog, Paperback)

Forlag: Dafolo Forlag
Format: Paperback
Sprog: Dansk
Sideantal: 342
Dato for udgivelse: 1-8-2018
Udgivelse: 1. udgave, 2018.
Redaktion: Søren Pjengaard
ISBN-13: 9788771606409
Produkt type: Bog
Bidragyder: Jørn Bjerre, Volker Bunzendahl, Niels Egelund, Andreas Mikael Fonfara, Mads Hermansen, Bo Birk Nielsen, Benedikte Vilslev Petersen, Lene Tanggaard, Jan Tønnesvang
År for denne udgave: 2018
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

388,50 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

Elevens læring og dannelse er en grundbog fortrinsvis rettet mod læreruddannelsen og fagområdet 'lærerens grundfaglighed'. Her anlægges fem forskellige læringspsykologiske optikker på skolerelaterede temaer som motivation, identitet, læring og dannelse. Ved hjælp af fire gennemgående cases tydeliggøres det, hvad der kommer i forgrunden, når den samme case analyseres fra forskellige teoretiske ståsteder.
Indholdet er struktureret ud fra akronymet KAPSEL:
  • Kognitionspsykologi
  • Adfærdspsykologi
  • Psykodynamisk psykologi
  • Sociokulturel psykologi
  • Eksistenspsykologi
  • Læring og dannelse

Hver af de læringspsykologiske positioner uddybes grundigt i det fagsprog, der hører til den specifikke tradition, og casene analyseres kort og enkelt ud fra hver læringspsykologiske position. De fem læringspsykologier bindes sammen af en opsummerende del, der sammenstiller de forskellige teoriers forhold til læring og dannelse. Afslutningsvis argumenteres der for en integrativ psykologi og læringsforståelse kaldet refleksiv praksislæring.
Alle skribenterne er blevet udfordret med krav om at medtænke dannelsesforestillinger i de forskellige kapitler under skyldig hensyntagen til det læringspsykologiske udgangspunkt. Denne sammentænkning er ikke tidligere set så eksplicit udfoldet i teoretisk litteratur om læringspsykologi. Med dette ønsker forfatterne sammen at bygge bro hen over to dominerende og til tider unødigt rivaliserende diskurser i pædagogikken: læringsdiskursen og dannelsesdiskursen.
Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen og sekundært til universiteternes uddannelser inden for pædagogisk psykologi, psykologi, pædagogik og sociologi. Men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få nye perspektiver at betragte, udvikle og forandre egen praksis ud fra.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Elevens læring og dannelse: Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse

Elevens læring og dannelse: Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse