Nedsat pris! Ephemera mundi: Konversationsleksikon ifht lkm's værker Forstør
Kategorier / sektioner:

Ephemera mundi: Konversationsleksikon ifht lkm's værker (Bog, Indbundet)

Forlag: Antipyrine
Format: Indbundet
Sprog: Dansk
Sideantal: 176
Dato for udgivelse: 5-4-2018
Udgivelse: 1. udgave, 2018.
Illustrator: Lasse Krog Møller
ISBN-13: 9788793694026
Produkt type: Bog
Bidragyder: Jørn Erslev Andersen, Lars Kiel Bertelsen, Anders Bonnesen, Gitte Broeng, Jens Blendstrup, Jan Bäcklund, Claus Carstensen, Klaus Marthinus Christensen, Stan Ejsing, Jesper Fabricius, Carl Martin Faurby, Christian Yde Frostholm, Kristian Handberg, Stenka H
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Lasse Krog Møller
Illustrationsangivelser: ill.
År for denne udgave: 2018
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

127,20 kr

-20.5%

Vejl. pris: 160,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Bogen bærer undertitlen »konversationsleksikon«, og i skandinavisk kontekst leder det automatisk associationerne mod den historiske udgivelse Salmonsens Konversationsleksikon, der blev publiceret i forskellige udgaver i perioden 1893-1949. Salmonsens er et ikonisk værk i dansk kulturhistorie og fører nu sit efterliv på hylderne i diverse antikvariater eller blandt loppemarkedets kuriositeter, enten splittet op i enkeltbind, eller hvis man er pa? udkig og heldig, som samlet (og vægtig!) anden udgave med hele 25 bind og supplementsbind.

Langt fra så omfattende er denne publikation, som derfor bedre kan sammenlignes med den senere og mindre kendte udgivelse Den Lille Salmonsens, der dog stadig bestod af 12 bind og over 80.000 artikler og 10.000 henvisninger. Det er ikke tilfældet med Ephemera Mundi, men her er i udgangspunktet også kun tale om e?t emne, nemlig Lasse Krog Møllers værker.

På den måde handler dette leksikon langt mere om, hvilken interesse og hvilke tanker en kunstners praksis kan afstedkomme, end hvilke fænomener,der i bred forstand eksisterer. Sidst-nævnte er det konventionelle leksikonsdomæne, hvorimod lysten til at foreneden biografiske genre med den leksikale udtrykker en langt mere subjektivt betonet appetit efter at finde ud af, hvad det er, enkelt personer får øje på i et kunstværk, og dermed hvad de tage rmed sig af forestillinger og overvejelser.

Det betyder, at vi heller ikke har forsøgt at styre bidragydernes valg af emner, men i stedet ladet dem gå på opdagelse i samtlige af de værker og tekster,som Lasse Krog Møller har produceret gennem de sidste 20 år. Bogen er således flere steder kommet til at indeholde nummererede opslag omkring de samme emner og viser, her ganske afslørende, hvilke emner der bliver forbundet med kunstnerens virke. Denne tendens skal dog på ingen måde opfattes somen art statistisk markør for, hvad der fylder i Lasse Krog Møllers praksis. Istedet skal den anskues som pudsige eksempler på, hvordan ellers undseelige materialer som cigaretskod og lamineringsplast, eller ditto steder som Vanløse eller Åby, pludselig kan optage megen plads i bevidstheden hos dem, der oplever hans værker.

Det er hele denne oversete verden, der bryder frem af de ting og sager, som kunstneren samler. Lasse Krog Møller viser, og hans fremvisning er blevet kaldt mystificerende, altså en form for genfortryllelse af genstandene og stederne gennem en arkivarisk nidkærhed. Jeg tror på, at hans praksis rent faktisk er at sammenligne med magikerens, men for at forstå essensen i hans kunst, må vi samtidig forstå dennes ærinde. Magikerens største kunst er nemlig ikke selve tricket, men derimod evnen til at lede beskuerens opmærksomhed væk fra det simple greb og erstatte det medforundring. Dette er ikke mystik, men nærmere at sammenligne med antropologens måde at demonstrere verdenskompleksitet ved at fremhæve et udsnit af den.

Lasse Krog Møller er således en dokumentarist, der tager kunstneriske favntag med det, fa? andre tager notits af, det som man er tilbøjelig til at overse mellem alt det umiddelbart sensationelle. Magien besta?r i at gøre det ordinære til det spektakulære, og er derfor ogsa ?en hverdagstryllekunst. Sådan en kunstkræver disciplin. Man kan ikke trække det almene ud af en dagligdags kontekst og forædle det uden at være vedholdende. Samlingen og arkivets logik bliver her til kunstnerens logik. Det er den metodiske efterlevelse af registreringen og katalogiseringen, der bliver ramme-sætningen for den kunstneriske oplevelse. Modsat den konventionelle samlinghandler det dog

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Ephemera mundi: Konversationsleksikon ifht lkm's værker

Ephemera mundi: Konversationsleksikon ifht lkm's værker