FONOLOGIK, Hæfte 2: Læse-stave-materiale til ordblinde
Dette produkt kan findes i disse emner sektioner og kategorier

FONOLOGIK, Hæfte 2: Læse-stave-materiale til ordblinde (Bog, Hæftet, Dansk)

Forfattere: Mikael Højbjerg, Thomas Mose

Forlag: Alfabeta
Format: Hæftet
Type: Bog
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788763603225
Udgave: 1. (12-04-2013)
Oplag: 6. (20-04-2020)
Første udgivelsesår: 2013
Serie: Fonologik
Indbinding: Hæftet
Sideantal: 88
Originalsprog: Dansk

Levering : 2 - 5 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

FONOLOGIK er et multisensorisk læse-stave-materiale i tre trin, der med udgangspunkt i en tælleteknik (tapping) træner grundlæggende principper for læsning og stavning. På hjemmesiden alfabetadigital.dk findes lærervejledning med videoeksempler, facitlister og lyd, der knytter sig til materialets opgaver. FONOLOGIK bygger på den nyeste viden om ordblindhed og er et gennemarbejdet undervisningsmateriale med fokus på lydforbindelser og systematisering af sproglyde. Materialets særlige tælleteknik gør læsningen/stavningen mere overskuelig, idet den hjælper med at fastholde sproglydene i arbejdshukommelsen. Desuden giver teknikken en taktil/kinæstetisk fornemmelse for begrebet syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. FONOLOGIK henvender sig først og fremmest til voksne ordblinde, som går til ordblindeundervisning under FVU-loven. Herudover kan materialet anvendes til FVU-kursister på trin 1 samt til kursister med læsevanskeligheder på sprogskolernes DU 1 og DU 2. Endelig kan FONOLOGIK 1 anvendes i folkeskolen fra 3.-4. klasse og FONOLOGIK 2 fra 5. klasse og opefter.

Materialet består af to engangshæfter: FONOLOGIK 1 og 2. FONOLOGIK 1 arbejder med det grundlæggende princip for læsning og stavning - at der til hvert bogstav hører én lyd. Der arbejdes udelukkende med standardudtaler i dette hæfte. FONOLOGIK 2 bygger videre på de lærte bogstavlyde og præsenterer de hyppigste betingede udtaler. Forfatterne og deres lærerkolleger har afprøvet materialet i ordblindeundervisningen på VUC Vest i Esbjerg, hvor kursisterne på ganske kort tid har oplevet stor progression. Herudover erfarer forfatterne, at materialet har en stor effekt på ordblinde børn og unges læse- og stavefærdigheder. Således anvender de materialet i undervisningen af børn fra 3.-9. klasse i deres eget firma Fonologisk Træning.

www.alfabetadigital.dk findes lærervejledning med videoeksempler, facitlister og lyd, der knytter sig til materialets opgaver.

Anmeldelser (0)