Nedsat pris! Forstået og forstyrret: om systemisk og narrativ pædagogik Forstør

Forstået og forstyrret: om systemisk og narrativ pædagogik (Bog, Hæftet)

Af: Jørgen Riber

Forlag: Hans Reitzel
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Serietitel: Socialpædagogisk bibliotek
Sideantal: 203
Dato for udgivelse: 15-8-2005
Udgivelse: 1. udgave, 2005.
ISBN-13: 9788741202129
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Sysser Bengtsson - Omslagsillustrator: Tove Krebs Lange
Illustrationsangivelser: ill.
År for denne udgave: 2005
Første udgivelsesår: 2005
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 7

2 - 5 hverdage

Formater / udgaver

Bog
Hæftet
216,65 kr
pdf, drm
149,55 kr

216,65 kr

-13%

Vejl. pris: 249,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

´Hold din kæft!´ ´Det rager ikke dig!´ ´Fuck dig, din bøsserøv!´ Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen - fx lærer, pædagog eller behandler - forsøger at hjælpe ´vanskelige´ børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder.
Jørgen Riber, der både har en praktisk baggrund som erfaren behandler og en teoretisk uddannelse inden for systemisk-narrativ metode, viser i denne bog, hvordan det trods alt kan lade sig gøre. Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det, barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Det er den voksnes ansvar at se, lytte til og forstå barnet og dets præmisser for at handle, som det gør - men derudover er man også nødt til at forstyrre det negative selvbillede, barnet har opbygget af sig selv på baggrund af sine negative erfaringer derhjemme eller i skolen.
Forstået og forstyrret giver en gennemgang af systemisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet og den voksne til at flyde, så der åbnes for muligheder for at hjælpe barnet til at blive aktør i sin egen tilværelse og dermed videre i livet.
Jørgen Riber har i mere end tyve år arbejdet med såkaldt adfærdsvanskelige børn og unge som lærer på et behandlingshjem. Han er videreuddannet i systemisk teori og metode fra DISPUK (Dansk Institut for Supervision, Personaleudvikling, Undervisning og Konsultation) og har siden 1998 fungeret som underviser, supervisor og terapeut for denne organisation.
»Hold din kæft!« »Det rager ikke dig!« »Fuck dig, din bøsserøv!« Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen - fx lærer, pædagog eller behandler - forsøger at hjælpe ´vanskelige´ børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder.
Jørgen Riber, der både har en praktisk baggrund som erfaren behandler og en teoretisk uddannelse inden for systemisk-narrativ metode, viser i denne bog, hvordan det trods alt kan lade sig gøre.
Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det, barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Det er den voksnes ansvar at se, lytte til og forstå barnet og dets præmisser for at handle, som det gør - men derudover er man også nødt til at forstyrre det negative selvbillede, barnet har opbygget af sig selv på baggrund af sine negative erfaringer derhjemme eller i skolen.
Forstået og forstyrret giver en gennemgang af systemisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet og den voksne til at flyde, så der åbnes

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Forstået og forstyrret: om systemisk og narrativ pædagogik

Forstået og forstyrret: om systemisk og narrativ pædagogik