Nedsat pris! Indskolingselevers trivsel og faglige kompetencer: resultater fra Høje-Taastrup Kommune
Dette produkt kan findes i disse emner sektioner og kategorier

Indskolingselevers trivsel og faglige kompetencer: resultater fra Høje-Taastrup Kommune (Bog, Dansk)

Forfattere: Hanne-Lise Falgreen Eriksen, Camilla Hvidtfeldt

Forlag: Rockwool Fondens Forskningsenhed. Syddansk Universitetsforlag
Type: Bog
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788776749859
Udgave: 1. (28-10-2016)
Oplag: 1. (28-10-2016)
Første udgivelsesår: 2016
Serie: University of Southern Denmark studies in history and social sciences
Sideantal: 171

Levering : 3 - 8 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

Den tidligere skolealder er et tidspunkt, hvor det er særlig relevant at interessere sig for børns trivsel. Dels fordi tidlig psykisk og adfærdsmæssig mistrivsel kan bringe børnene ind på et uheldigt spor for deres videre færd i livet, dels fordi det i denne alder stadig er muligt at sætte rettidigt ind med foranstaltninger, der kan hjælpe børnene på ret køl. Med baggrund i Rockwool Fondens skoleintervention Perspekt, som retter sig mod skolebørns trivsel og personlige færdigheder, beskriver denne bog trivsel og fagkompetencer blandt indskolingselever i Høje-Taastrup Kommune. Bogen beskæftiger sig med to emner: dels hvordan indskolingselever i Høje-Taastrup Kommune trives og klarer sig fagligt, dels hvordan man bedst måler trivsel blandt yngre skolebørn. I bogen beskrives resultaterne på en række trivselsmål og faglige prøver, herunder hvilke demografiske, socioøkonomiske og familiemæssige baggrundskarakteristika, der er forbundet med trivsel og fagkompetencer blandt Høje-Taastrup-børnene. Bogens centrale fund omhandler forskelle i trivsel og fagkompetencer relateret til elevernes køn og etniske baggrund samt forskelle i læreres og elevers vurdering af elevernes trivsel.


Bogen henvender sig til fagpersoner og praktikere inden for skole- og institutionsområdet, som er interesserede i at forstå skolebørns trivsel, herunder betydningen af baggrunds- og familieforhold. Viden om generelle sammenhænge kan udgøre en vigtig forståelsesramme for arbejdet med konkrete børn og muligheden for at vurdere børns risiko for mistrivsel.


Desuden belyser bogen en række metodemæssige problemstillinger vedrørende måling af børns trivsel og adfærd, eksempelvis den betydning, valg af måleinstrument og indsamlingsmetode kan have for de resultater, der opnås. Bogen kan derfor tjene som guide til udvælgelse, afprøvning og vurdering af trivselsmål for fagpersoner og praktikere, som står over for at skulle foretage lignende undersøgelser.


Resultaterne bygger på en undersøgelse foretaget af Rockwool Fondens Forskningsenhed i perioden 2012-2014.


Anmeldelser (0)