Jeg vil ikke i skole: Om skolevægring hos børn og unge (Bog, Hæftet)

Af: Anne Vibeke Fleischer

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 144
Dato for udgivelse: 12-9-2018
Udgivelse: 1. udgave, 2018.
ISBN-13: 9788771586695
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Lea Rathnov, Hofdamerne
År for denne udgave: 2018
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 2

På eget lager, 1 - 2 hverdage

🛈

Formater / udgaver

Bog
Hæftet
242,75 kr
epub
205,75 kr

242,75 kr

-13%

Vejl. pris: 279,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Mængderabat

Antal Ny stk. pris Du sparer (i forhold til vejl.)
10 239,94 kr Op til 390,60 kr
20 237,15 kr Op til 837,00 kr

Beskrivelse

For nogle børn og unge bliver det for svært at gå i skole. De har skolevægring.
Det betyder, at børnene vægrer sig mod skolen. De forsvarer sig
og gør modstand mod noget ubehageligt. Altså mod noget, som barnet
oplever som ubehageligt. Måske synes de voksne ikke, at det er slemt.
Men man må nødvendigvis tage udgangspunkt i barnets virkelighed. Barnets
virkelighed styrer barnets adfærd.

Skolevægring kan beskrives som undgåelsesadfærd. Barnet undgår skolen,
fordi det giver en øjeblikkelig lettelse. Men på lidt længere sigt er det
skidt at møde svære situationer med undgåelsesadfærd. Det kommer til
at gå ud over skolegang og uddannelse.

Bogen handler om børn og unge i alderen 6-16 år. Man regner med, at
omkring 5 % af alle børn rammes af skolevægring, så alle lærere og pædagoger
har erfaring med børn, der ikke vil i skole. Det er et sammensat
problem, der stiller krav til et tæt samarbejde mellem hjem og skole.

JEG VIL IKKE I SKOLE henvender sig til forældre, lærere og pædagoger, der
er tæt på barnet. Formålet er at give de voksne redskaber og strategier
til at få barnet i skole igen.

ANNE VIBEKE FLEISCHER er cand.pæd.psyk. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Hun har gennem mange år arbejdet med børn og unge, der har diagnoser og udviklingsforstyrrelser,
og med børn og unge uden diagnoser, men med en adfærd, der gør tilværelsen besværlig for dem selv og deres omgivelser.

Hun er også forfatter til adskillige bøger,bl.a. Eksekutive funktioner hos børn og unge, Indsigt og adfærd i børnehøjde, Set med børns øjne, Ung med autisme og mere end ti bøger i serien Psykologi for børn.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Jeg vil ikke i skole: Om skolevægring hos børn og unge

Jeg vil ikke i skole: Om skolevægring hos børn og unge