Udgave: 1. (23-04-2018)
Oplag: 1. (23-04-2018)
Første udgivelsesår: 2018
Sideantal: 176
Fagredaktør: Lars Granild

Levering : 3 - 8 hverdage

Skam har længe været et populært emne i den vestlige verden , og ordet optræder i nyhederne, i forskningen og i fiktionen. Samtidig er “shaming” – på dansk: udskaming – blevet en fast del af vores ordforråd. På samme tid er vi yderst opmærksomme på kroppen. Vi er hurtige til at dømme vores egen krop som enten forkert, for tyk, for grim, samtidig med at vi kollektivt stempler bestemte kroppe som abnorme og uønskede. Men hvorfor egentlig? Hvilken betydning har en sådan stigmatisering af bestemte kroppe for vores syn på egen krop? Og hvilken effekt har det på de mennesker, som lever i de stigmatiserede kroppe?

Det er spørgsmål som disse, denne undervisningsbog afdækker ved at sætte fokus på krop, skam og stolthed gennem teoriindføring, forskelligartede øvelser og antologitekster  med arbejdsspørgsmål. Idet teoriafsnittet tager fat i psykologiske, biologiske, samfundsmæssige, historiske og idehistoriske aspekter af emnet, er bogen oplagt også at bruge tværfagligt i undervisningen og for elever i forbindelse med større skriftlige opgaver.

Antologidelen af Krop, skam og stolthed er inddelt i tre kropstyper: den tykke krop, den handicappede krop og den tynde krop, og gør brug af en bred vifte af genrer, der spænder fra roman, novelle og digt over realityprogram, dokumentarfilm og spillefilm til radiodrama og tegneserieside. De dertilhørende arbejdsspørgsmål indeholder litteraturanlyser, som går i dybden med bl.a. fortæller, fremstillingsform og personkarakteristikker, sproganalyser, som fokuserer på diskursanalyser og argumentation, og medieanalyser af dokumentarfilm, reality-tv, spillefilm og billeder.