At have eller at være er intet ringere end et manifest for en social og psykologisk revolution, der kan frelse vores truede klode. Psykoanalytikeren og humanisten Erich Fromm... Læs mere
Sigmund Freud skabte i 1890’erne en helt ny metode til behandling af neurotiske lidelser: psykoanalysen. Ved en daglig – timelang – samtale søgte Freud at... Læs mere
Mens C.G. Jung i sin første bog Det ubevidste anlagde sine betragtninger i tværsnit for at anskueliggøre de begreber, der knytter sig til de dybere psykologiske kræfter, så... Læs mere
Hvorfor plages så mange mennesker af følelser som tomhed og fremmedgørelse? Den kendte schweiziske psykoterapeut Alice Miller beskæftiger sig i denne bog med årsagerne til og... Læs mere
”De velopdragne menneskers tragedie består i, at de som voksne ikke kan mærke, hvad der er blevet gjort mod dem, og hvad de selv gør, hvis de ikke har måttet mærke det som... Læs mere
”Næste gang du kigger i spejlet, så send dig selv et lille kys – før du begynder på kritikken!” – og 365 andre klare tanker til at begynde dagen med – hele året. Til øget... Læs mere
Det moderne menneske er rastløst, ensomt og ofte usikker på sig selv og fremtiden. Vi mangler sammenhængen og... Læs mere
Sigmund Freud (1856-1939) grundlagde psykoanalysen, da han omkring århundredeskiftet udsendte sit første hovedværk Drømmetydning. Derefter fulgte en række berømt sygehistorier, bl.a. Dora,... Læs mere
Sigmund Freud (1856-1939) grundlagde psykoanalysen, da han omkring århundredeskiftet udsendte sit første hovedværk Drømmetydning. Derefter fulgte en række berømt sygehistorier, bl.a. Dora,... Læs mere
Freud udgav i alt fem store og et antal mindre sygdomshistorier. Udover at rumme værdifulde oplysninger om hans analytiske og terapeutiske metode tegner de et bredt kulturhistorisk billede... Læs mere
Frederick S. Perls blev født i Tyskland i 1894 og rejste i mellemkrigsårene til USA, hvor han virkede til sin død i 1970. Perls’ navn er nært knyttet til gestaltterapien, en... Læs mere
Samtaler om børn og psykoanalyse fremstår som en slags rapport fra en undervisningssituation, hvor en levende dialog udspiller sig mellem den franske børneanalytiker,... Læs mere