Læring i daginstitutioner - et erobringsforsøg Forstør
Kategorier / sektioner:

Læring i daginstitutioner - et erobringsforsøg (Bog, Paperback)

Forlag: Dafolo
Format: Paperback
Sprog: Dansk
Serietitel: Pædagogik og læring
Sideantal: 188
Dato for udgivelse: 14-2-2014
Udgivelse: 1. udgave, 2014.
Redaktion: Christian Aabro
Medforfattere: Annegrethe Ahrenkiel, Randi Andersen, Peter Ø. Andersen, Søs Bayer, Stig Broström, Tomas Ellegaard, Jytte Hare, Charlotte Højholt, Jan Kampmann, Jimmy Krab, Steen Nepper Larsen, Maja Røn Larsen, Maelis Karlsson Lohmander, Alexander von Oettingen, Ingrid P
ISBN-13: 9788772819556
Produkt type: Bog
Ophavsangivelse: Annegrethe Ahrenkiel m.fl.
År for denne udgave: 2014
Første udgivelsesår: 2014
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

355,20 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Læring i daginstitutioner - et erobringsforsøg


Læring er et fænomen, som i stadig stigende grad forbindes med daginstitutionsområdet. Mange anser OECD´s PISA-undersøgelser som startskuddet, og siden er læreplanerne kommet til. Derudover har også fænomener som Ny Nordisk Skole, heldagsskolen og diverse samtænkninger skubbet bag på tendensen til at bringe dagtilbuddene i tættere kontakt med skolen. Og på pædagoguddannelsesområdet er begrebet læring også for alvor kommet på banen. Eksempelvis er læring indskrevet i den nye uddannelsesreform i en grad, som ikke tidligere er set.


Ideen med denne bog er at forsøge at gribe denne dagsorden ved at opstille en række diskussioner af, hvorvidt man kunne foretage en pædagogisk erobring af læringsbegrebet, så det optræder på sin egen måde - og i sin egen ret - i den daginstitutionelle kontekst.


Bogens kapitler er delt ind i fire overordnede temaer:



  • Det generelle forhold mellem læring og pædagogik

  • Læringens forbindelse til hverdagslivet

  • Læringens forbindelse til dokumentation

  • Relationen mellem leg og læring


Læring er tilsyneladende kommet for at blive. Men hvad betyder det for pædagogerne? Og for børnene for den sags skyld? Hvilken strategi er den mest hensigtsmæssige? Skal daginstitutionerne overtage skolens læringsbegreb? Eller skal man sætte sig til modværge og i stedet nægte at invitere læringen inden for i børnehaven? Bogen giver ingen konkrete svar, men vækker til eftertanke med en række kapitler, der sætter fokus på læringens dilemmaer, udfordringer og paradokser.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Læring i daginstitutioner - et erobringsforsøg

Læring i daginstitutioner - et erobringsforsøg

Kunder, der købte denne vare, købte også