Literacydidaktik i fagene: På mellemtrinnet Forstør

Literacydidaktik i fagene: På mellemtrinnet (Bog, Paperback)

Forlag: Dafolo Forlag
Format: Paperback
Sprog: Dansk
Serietitel: Literacy og læring
Sideantal: 185
Dato for udgivelse: 2-8-2018
Udgivelse: 2018.
Nr. i serien: Bind: 3,
Medforfattere: Kirsten Friis Larsen, Dorte Østergren-Olsen
ISBN-13: 9788771605907
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Studio Sabine Brandt
År for denne udgave: 2018
Originalsprog: Dansk
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

442,60 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisning og didaktik på mellemtrinnet, dvs. på 3.- 6. klassetrin. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres til gavn for alle elever. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring.
Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, når de deltager i læringsfællesskaber, og forhåbentlig udvikler de større self-efficacy. Det vil denne bog meget gerne bidrage til.
Bogen er den tredje i en serie sammen med Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse og Literacy og læringsmål i indskolingen.
Serien Literacy og læring i fokus stiller skarpt på literacy og læring i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser, idet ambitionen er at udvikle et forskningsforankret literacybegreb og implementere dette i læringskontekster i forandring. Bøgerne i serien vil derfor forsøge at indkredse, afgrænse og udfolde literacybegrebet.
Det centrale i literacy er meningsskabende kommunikative processer – både via det talte og skrevne sprog, alene eller sammen med andre eller rettet mod formidling til andre. Der kan være få eller mange modaliteter i spil, så både tale, skreven tekst, visuelle billeder og fi lm kan inddrages og interagere i det meningsfulde budskab. Literacy rummer læring og udvikling, refl eksion og det at nyde æstetiske sproglige processer og være aktivt involveret i disse.
Serien henvender sig til studerende på pædagog- og læreruddannelsen, pædagoger, lærere, sprog- og læsevejledere, dansk- og læringsvejledere, læsekonsulenter, talepædagoger og andre interesserede i såvel inkluderende pædagogisk praksis som specialtilbud.
På seriens hjemmeside dafolo.dk/literacyoglæring kan du finde yderligere inspiration i form af ekstramateriale, filmklip, links til videre læsning mm.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Literacydidaktik i fagene: På mellemtrinnet

Literacydidaktik i fagene: På mellemtrinnet