Nedsat pris! Når klokken ringer ud: opgør med industrisamfundets skole Forstør
Kategorier / sektioner:

Når klokken ringer ud: opgør med industrisamfundets skole (Bog, Hæftet)

Forlag: Gyldendal Business
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Serietitel: Gyldendal public
Sideantal: 183
Dato for udgivelse: 21-9-2009
Udgivelse: 1. udgave, 2009.
Medforfattere: Steen Hildebrandt, Per Fibæk Laursen
ISBN-13: 9788702081183
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: Omslagsgrafiker: Søren Ditlefsen - Bogblokgrafiker: Søren Ditlefsen
Ophavsangivelse: Steen Hildebrandt, Per Fibæk Laursen
År for denne udgave: 2009
Første udgivelsesår: 2009
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 4

2 - 5 hverdage

193,75 kr

-22.5%

Vejl. pris: 250,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Manglen på visioner skader folkeskolen
Reformér folkeskolen grundlæggende! Ønsket er ofte formuleret, men sjældent med så megen vægt bag ordene som nu: Danmarks fremmeste ledelsesprofessor, Steen Hildebrandt, og landets førende professor i undervisning og skoleformer, Per Fibæk Laursen, har sat sig sammen og skrevet denne bog.
De retter ikke alene en hård kritik mod folkeskolens overlevelsesmuligheder i fremtidens samfund, men kommer også med skitser til, hvilke former fremtidens skoler kan få. De afdækker, hvilke krav og omstændigheder skolerne rent faktisk skal leve op til, og forklarer, hvad de nuværende folkeskoler var gode til engang.
Lappeløsninger og testtyranni.
Politisk forandringsledelse savnes: »Vi vurderer, at meget af det, der i de senere år er gennemført inden for folkeskolen, er lappeløsninger, som er resultater af alt for simple forlig uden særlige perspektiver og visioner. Der er behov for en politisk visionær og langsigtet indsats.« Hildebrandt og Fibæk Laursen kritiserer folkeskolen for at teste utilstrækkeligt og for det for-kerte på forkerte måder. De ser ingen sans for fremtidens krav i folkeskolens testtyranni.Forandringslederskab, tak!Hildebrandt og Fibæk Laursen foreslår organisationsudvikling af folkeskolen. Deres kritik går bl.a. på, at nutidens folkeskole er for rigid og for enstrenget til at leve op til andet end det in-dustrisamfund, som verden er ved at forlade. Og der skal god ledelse til for at forandre dette!
Hildebrandt og Fibæk Laursen savner ledelse på alle planer; både skoleledelse og klasseledelse. Men ikke den gammeldags kontrolledelse, hvor flere regler og systemer skal løse problemerne! Snarere ledelse, der besidder og udvikler relations- og netværkskompetencer.
Fremtidens skoler er fleksible
Vidensamfundets skoler skal være i dialog med deres lokale omgivelser. De skal bygges til fleksibilitet og lokalerne fyldes af mere procesorienteret undervisning. Vidensamfundets skoler skal udvikle en mere støttende, igangsættende og ledelsespræget lærerrolle. Og forfatterne anfører det vigtige princip: Fremtidens skoler må ikke bedømmes udelukkende med fortidens målestok - for kravene til eleverne i fremtiden er ikke de samme som i fortiden. 

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Når klokken ringer ud: opgør med industrisamfundets skole

Når klokken ringer ud: opgør med industrisamfundets skole