Progressiv pædagogik: former, forandringer og virkninger Forstør
Kategorier / sektioner:

Progressiv pædagogik: former, forandringer og virkninger (Bog, Paperback)

Af: Trine Øland

Forlag: Dafolo
Format: Paperback
Sprog: Dansk
Serietitel: Undervisning og læring
Sideantal: 250
Dato for udgivelse: 6-6-2011
Udgivelse: 1. udgave, 2011.
ISBN-13: 9788772815770
Produkt type: Bog
År for denne udgave: 2011
Første udgivelsesår: 2011
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

2 - 5 hverdage

399,60 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Pædagogikken i de danske skoler er inspireret af den progressive pædagogik i en sådan grad, at den nærmest er blevet en selvfølgelighed. Der har været særligt fokus på, hvad den progressive pædagogik vil og har af gode intentioner. F.eks. at eleven har en medfødt natur, som skal udfoldes frit og uden tvang.
Denne bog fokuserer på, hvad den progressive pædagogik også er og har udviklet sig til. Med baggrund i forskning vedrørende progressive pædagogikformer i nutidens projektarbejde (i særlig grad i forhold til tosprogede elever) og 1970´ernes emnearbejde og orienteringsundervisning fremanalyseres det, hvad de progressive pædagogikformer gør. Resultaterne er overraskende og til tider stik imod de ellers gode intentioner i den progressive pædagogiks ånd.
Serien Undervisning og læring:
Denne bog er en del af Dafolos serie Undervisning og læring, som er en række grundlæggende udgivelser, der tematiserer forholdet mellem ´undervisning´ og ´læring´. Begreberne ´undervisning´ og ´læring´ er afhængige af hinanden, og de kan ikke adskilles, som man f.eks. har forsøgt det med slagord som at ´gå fra undervisning til læring´. Selv om vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisningen læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere og lærere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. De skal igennem undervisningen kunne lede læringen og læringsmiljøerne.
I serien bliver der sat fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Der anlægges et analytisk perspektiv for at fremme tilvejebringelsen af den viden, der faktisk er tilgængelig, om temaer som f.eks. god undervisning, analytisk pædagogik og klasse- og læringsledelse. Det er temaer, hvor det måske snarere har været holdninger og ideologier, der har præget debatten, end egentlig viden.
Serien henvender sig til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse (læreruddannelse, Pædagogisk Diplomuddannelse eller lignende) samt til lærere og skoleledere.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Progressiv pædagogik: former, forandringer og virkninger

Progressiv pædagogik: former, forandringer og virkninger