Søgning på underkategorier- og emner:
Vi ser i disse år en masseuddøen af begreber, som vi tidligere har brugt til at tale om værdier og meningsfulde fænomener. Et af de allervigtigste er dannelse. I udgangspunktet er dannelse... Læs mere
Den tyske professor i opdragelsesteori og pædagogik Wolfgang Klafki har skrevet en sammenhængende didaktisk teori i moderne dannelsesteoretisk forstand. Bogen... Læs mere
Vi lever i en tid med vindere og tabere, hvor stagneret social mobilitet og stigende ulighed har fået forestillingen om, at ”man kan, hvad man vil, hvis man arbejder hårdt nok”... Læs mere
Er almendidaktikken ved at være passé? Nej, tværtimod: En dagsorden som bæredygtighed medfører nye behov for at reflektere over almendidaktiske spørgsmål. Det samme gør reformerne af... Læs mere
Man kan lære alene og uden en forklarende lærer, når man vil, det vil sige, når man presses af sit begær eller situationens tvingende omstændigheder. Mennesket er en vilje, der... Læs mere
På sygeplejestudiet ved Ilisimatusarfik er undervisere og studerende ofte henvist til at anvende litteratur om forholdene i andre arktiske og europæiske lande. Det er derfor med glæde vi nu kan... Læs mere
Demokratisk dannelse udgør sammen med livsoplysning og folkelig oplysning højskolernes hovedsigte. Demokratisk dannelse er dermed ikke et bestemt fag, der skal... Læs mere
Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i... Læs mere
Kulturforklaring. Uddannelseshistorier om muslimskhed handler ikke om muslimer. Den handler om, hvordan det blev muligt og meningsfuldt overhovedet at... Læs mere
Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at... Læs mere
Hartvig Nissen (1815-1874) er kjent som en av de mest betydningsfulle personer for den norske skolens utvikling på 1800-tallet. I boken "Hartvig Nissen :... Læs mere