Forstør
Kategorier / sektioner:

Sproghistorie og sprogtypologi (Bog, Hæftet)

Forlag: Aarhus Universitetsforlag
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Serietitel: Sprogforum
Sideantal: 65
Dato for udgivelse: Juli 2010
Udgivelse: 2010.
Nr. i serien: Bind: 47,
Redaktion: Nanna Bjargum, Birte Dahlgreen, Pia Zinn Ohrt, Hanne Leth Andersen, Annette Søndergaard Gregersen
ISBN-13: 9788779346208
Produkt type: Bog
Bidragyder: Nanna Bjargum, Hanne Leth Andersen, Kim Michael Skovgaard-Hansen, Lene Schøsler, Viggo Bank Jensen, Erling Studsholm, Karen Lund, Michael Herslund, Stine Marie Spellerberg, Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen, Egon Weber Paulsen
År for denne udgave: 2010
Første udgivelsesår: 2010
Originalsprog: Dansk

3 - 8 hverdage

Levering inden jul: Kan ikke garanteres

80,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Mængderabat

Antal Ny stk. pris Du sparer (i forhold til vejl.)
10 68,80 kr Op til 112,00 kr
20 68,00 kr Op til 240,00 kr

Beskrivelse

Dette nummer af Sprogforum er det tredje i en række, der tager afsæt i forløbet i Almen Sprogforståelse, som indgår i grundforløbet i det almene gymnasium efter reformen fra 2005.
Vi har i dette nummer sat fokus på flere aspekter: hvilken gavn kan eleverne have af at få sproghistorisk indsigt, og hvordan kan man bygge bro mellem gymnasiets undervisning og de videregående uddannelser?
Flere af artiklerne i dette nummer peger i den sammenhæng på det paradoksale i, at man stort set har afskaffet disciplinen sproghistorie på de videregående sproguddannelser, mens man har indført den som noget helt nyt i gymnasiet.
Et andet aspekt har været ønsket om at inddrage sprogtypologi som et emne, der vil kunne give eleverne nogle helt andre tilgange til begrebet sprog. I de fleste klasser i folkeskolen og i gymnasiet sidder der i dag elever med en baggrund i sprog, der ikke hører hjemme i det indoeuropæiske, og som har helt andre måder at opbygge ytringer på.
Med fokus på sprogtypologi vil man kunne få eleverne til at få indsigt i og reflektere over sprogenes forskellighed. Dertil kommer, at der i ungdomsuddannelserne også undervises i ikke-indoeuropæiske sprog, hvor det sprogtypologiske automatisk kommer på banen.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Sproghistorie og sprogtypologi

Sproghistorie og sprogtypologi