Nedsat pris! Stemninger: om æstetik og læring Forstør

Stemninger: om æstetik og læring (Bog, Hæftet)

Af: Kaj Struve

Forlag: Semi-forlaget
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 366
Dato for udgivelse: 3-10-2005
Udgivelse: 1. udgave, 2005.
ISBN-13: 9788790653170
Produkt type: Bog
Fotograf: Annette Struve
Illustrationsangivelser: ill.
Tegner: Annette Struve
År for denne udgave: 2005
Første udgivelsesår: 2005
Originalsprog: Sproget kan ikke bestemmes
Udgave: 1
Oplag: 1

5 - 10 hverdage

Levering inden jul: Kan ikke garanteres

189,65 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Stemninger kan lukke op for et menneskes potentiale, så de bedste muligheder for læring kan opstå. At komme i stemning vedrører det, som sker i en kontekst. At være stemt handler om noget, der sker inde i én selv. Forholdet mellem stemthed og stemning er dialektisk.
Den gode stemning giver en positiv måde at opleve verden på, som kan få os til at arbejde mere kreativt i udførelsen af en opgave. Vi husker flere positive begivenheder, når vi er i godt humør, og vi løser opgaver lettere. Selv lette stemningsskift kan have afgørende betydning for læring.
Stemninger er tæt forbundet med det æstetiske. Når en stemning formår at vække en følelse i mennesket, skabes mulighed for læring. Læring er en følelsesmæssig affære.
Gennem det æstetiske udtryk i kunsten forenes følelse og fornuft på samme tid. Æstetikken er samtidig identitetsskabende. Med Søren Kierkegaard i tankerne kan vi sige, at det æstetiske valg skaber os som mennesker.
Kunsten og æstetikken har meget at tilbyde pædagogikken. Her udforskes og udfordres menneskets sanser, forestillinger og stemninger i tid og rum på utallige kreative måder. Gennem kunsten og æstetikken kan de professionelle bruge nogle virkemidler, som skaber en mulighed for læring.
Bogen kan bruges til læserens egen refleksion, oplevelse og personlige udvikling. Sigtet er, at læseren skal kunne udlede didaktiske overvejelser og konsekvenser som grundlag for læring.
Fagligt kan bogen anvendes som en grundbog i aktivitets- og kulturfagene på pædagog- og lærerseminarier. Men den er også relevant for teori-fagene, fordi stemning er en betydningsfuld del af en læreproces. Bogen vil af samme grund være særdeles relevant som brobygning mellem aktivitets/kulturfagene og de mere teoretiske fag.
Generelt henvender bogen sig til professionelle, som arbejder med mennesker.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Stemninger: om æstetik og læring

Stemninger: om æstetik og læring