Stemninger: om æstetik og læring (Bog, Hæftet, Dansk) af Kaj Struve

Stemninger: om æstetik og læring (Bog, Hæftet, Dansk)

Af: Kaj Struve


Forlag: Semi-forlaget

  • Type: Bog
  • Format: Hæftet
  • Sprog: Dansk Sprog: Dansk
  • ISBN-13: 9788790653170
  • Sideantal: 366
  • Dato for udgivelse: 3-10-2005
  • Udgivelse: 1. udgave, 2005.
  • Fotograf: Annette Struve
  • Illustrationsangivelser: ill.
  • Tegner: Annette Struve
  • År for denne udgave: 2005
  • Første udgivelsesår: 2005
  • Originalsprog: Sproget kan ikke bestemmes
  • Udgave: 1
  • Oplag: 1

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Alle Kategorier som dette produkt er en del af

  = Emner / kategorier
  = Sektioner / guides
  = Specialsider
  = Kampagner

Beskrivelse

Stemninger kan lukke op for et menneskes potentiale, så de bedste muligheder for læring kan opstå. At komme i stemning vedrører det, som sker i en kontekst. At være stemt handler om noget, der sker inde i én selv. Forholdet mellem stemthed og stemning er dialektisk.
Den gode stemning giver en positiv måde at opleve verden på, som kan få os til at arbejde mere kreativt i udførelsen af en opgave. Vi husker flere positive begivenheder, når vi er i godt humør, og vi løser opgaver lettere. Selv lette stemningsskift kan have afgørende betydning for læring.
Stemninger er tæt forbundet med det æstetiske. Når en stemning formår at vække en følelse i mennesket, skabes mulighed for læring. Læring er en følelsesmæssig affære.
Gennem det æstetiske udtryk i kunsten forenes følelse og fornuft på samme tid. Æstetikken er samtidig identitetsskabende. Med Søren Kierkegaard i tankerne kan vi sige, at det æstetiske valg skaber os som mennesker.
Kunsten og æstetikken har meget at tilbyde pædagogikken. Her udforskes og udfordres menneskets sanser, forestillinger og stemninger i tid og rum på utallige kreative måder. Gennem kunsten og æstetikken kan de professionelle bruge nogle virkemidler, som skaber en mulighed for læring.
Bogen kan bruges til læserens egen refleksion, oplevelse og personlige udvikling. Sigtet er, at læseren skal kunne udlede didaktiske overvejelser og konsekvenser som grundlag for læring.
Fagligt kan bogen anvendes som en grundbog i aktivitets- og kulturfagene på pædagog- og lærerseminarier. Men den er også relevant for teori-fagene, fordi stemning er en betydningsfuld del af en læreproces. Bogen vil af samme grund være særdeles relevant som brobygning mellem aktivitets/kulturfagene og de mere teoretiske fag.
Generelt henvender bogen sig til professionelle, som arbejder med mennesker.

Læsernes anmeldelser (0)