Forstør
Kategorier / sektioner:

TV-værter, kommercialisering og køn i Norden: En komparativ undersøgelse med fokus på forholdet mellem public service og reklamekanaler (Bog, Hæftet)

Af: Vibeke Pedersen

Forlag: Museum Tusculanums Forlag
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 102
Dato for udgivelse: 4-6-1999
Udgivelse: 1. udgave, 1999.
ISBN-13: 9788788847109
Produkt type: Bog
Diverse ophavsangivelser: i samarbejde med Ulla B. Abrahamsson, Kathrine Skretting, Tarja Savolainen
År for denne udgave: 1999
Første udgivelsesår: 1999
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

5 - 10 hverdage

175,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Det var et studieværtspar, der i 1988 markerede monopolophøret på den gamle danske public service-station DR-TV. For første gang i sin 23-årige historie blev TV-Avisen præsenteret af et par, bestående af en mand og en kvinde. Siden da har der været flere iøjnefaldende ændringer i studieværtsfunktionen i dansk tv, der har med kønnet at gøre. I begyndelsen af 1990erne kom der en række markante kvindelige værter i underholdning og talkshow - så mange at det fik tidligere generaldirektør, Hans Jørgen Jensen til at råbe vagt i gevær.
Gennem en synkron kvantitativ analyse af studieværter i de fire nordiske lande kaster Vibeke Pedersen, Ulla B. Abrahamsson, Kathrine Skretting og Tarja Savolainen lys over sammenhængen mellem institutionelle forhold og kønskonstruktioner i norden. Forfatterne viser bl.a. at den øgede andel af kvindelige studieværter ikke kun skyldes fremskridt indenfor ligestilling, men også hænger sammen med den nye tv-udvikling, dereguleringen.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

TV-værter, kommercialisering og køn i Norden: En komparativ undersøgelse med fokus på forholdet mellem public service og reklamekanaler

TV-værter, kommercialisering og køn i Norden: En komparativ undersøgelse med fokus på forholdet mellem public service og reklamekanaler