Nedsat pris! Undervisning, dannelse og ungdomsliv: Refleksionsperspektiver og læreruddannelse
Kategorier / sektioner:

Undervisning, dannelse og ungdomsliv: Refleksionsperspektiver og læreruddannelse (Bog, Hæftet, Dansk)

Forlag: Syddansk Universitetsforlag
Format: Hæftet
Sprog: Dansk
Sideantal: 123
Dato for udgivelse: 12-6-2019
Udgivelse: 1. udgave, 2019.
Medforfattere: Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen, Michael Paulsen
ISBN-13: 9788740832426
Produkt type: Bog
År for denne udgave: 2019
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

Levering: 3 - 8 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

I en demokratisk og kritisk dannelseskultur er det afgørende at kunne forholde sig refleksivt til sig selv, andre og verden. Men hvad er refleksion egentlig for noget? Hvorfor er der brug for refleksion? Hvordan kan man reflektere?

I denne bog forsøger bogens forfattere at besvare disse spørgsmål. Der gives således bud på, hvordan man kan blive en reflekterende lærer, der danner unge mennesker til at blive kritiske og refleksive borgere. Hertil udvikler den tre refleksionsperspektiver:

• Et undervisningsmæssigt refleksionsperspektiv

• Et dannelsesmæssigt refleksionsperspektiv

• Et ungdomssociologisk refleksionsperspektiv

I bogen indgår interviews med gymnasielærere og undervisere på gymnasielæreruddannelsen, pædagogikum, hvor lærerne giver deres bud på, hvordan de opfatter og arbejder med refleksion. Disse overvejelser bliver bragt i dialog med en lang række forskellige teorier om refleksion og lærergerning.

Der argumenteres for, at arbejdet med refleksion er uomgængeligt, hvis man vil udvikle undervisning, der kan danne kritiske unge mennesker til et demokratisk samfund. Samtidig kompliceres sagen, idet der er mange måder at reflektere på og mange forhold, der kan og bør tages i betragtning i den henseende. Bogen dykker ned i denne kompleksitet, ikke for at gøre det lettere, men for at vise, hvor svært det er at være en reflekterende lærer, hvis man tager opgaven alvorligt.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Undervisning, dannelse og ungdomsliv: Refleksionsperspektiver og læreruddannelse

Undervisning, dannelse og ungdomsliv: Refleksionsperspektiver og læreruddannelse