Forlag: Gyldendal

• ISBN-13: 9788717044852
  • Udgave: 1. (12-10-2015)
  • Oplag: 1. (12-10-2015)
  • Sideantal: 360
  • Mål og vægt: B: 260mm, H: 309mm, D: 31mm, Vægt: 1984g

Hjulenes klik-klak på skinnerne; pustet af kulrøg og olie; en fløjte i det fjerne; følelsen af forventning og spænding ved en lang rejses begyndelse ...Jernbanen sætter gang i vores fantasi. Den taler til vores sjæl. Ilden og dampens grundlæggende tiltrækningskraft; fascinationen af teknologien og den betagende forbindelse mellem fjerntliggende steder har givet jernbanen en urokkelig plads i menneskers hjerter. Gennem mere end 200 år har togene drevet ambitioner og tiltrukket banebrydende ingeniører; inspireret dem til opfindelser i pagt med menneskets begær efter at bevæge sig fremad og åbne for en verden af nye muligheder.På mange måder blev jernbanen afgørende for skabelsen af det moderne liv; opnået med energi og fart. Og trangen til fremdrift formede også selve jernbanestrækningerne. Efterhånden som nye teknologier blev udviklet; klatrede entreprenørerne højere; gravede dybere og byggede længere.Et halvt århundrede efter at damplokomotivet forsvandt fra store dele af kloden; er det stadig en følelsesladet kraft; og i de seneste år har jernbanerne fået en renæssance i lande; der har brugt kræfter på at opbygge nye højhastighedslinjer for at reducere afhængigheden af bilerne. I dag er lange containertog fortsat en vigtig faktor i godstransporten; som de rumler tværs over flere kontinenter i lighed med de første jernbanetog for snart 200 år siden. Passagerer krydser hastigt grænser uden at forlade deres sæder; og ideen om at transportere folk hurtigt og komfortabelt over lange afstande er igen fremherskende.Den store bog om tog er proppet med billeder og fakta; og her er over 400 historiske tog; lige fra begyndelsens dampende og osende tog til højhastighedsmaskinerne; lige fra arbejdshestene på de amerikanske prærier; i bjerge og på havne til de danske; tyske; franske; sydafrikanske og australske tog; der bandt kontinenter og lande sammen og var uundværlige for fremskridtet.Dette er bogen; du ikke kan undvære; hvis du bare én gang i livet er blevet bjergtaget af disse kæmpemaskiner og deres fantastiske atmosfære.I samme serie af store og rigt illustrerede bøger er tidligere udkommet Den store bilbog; Den store bog om motorcykler og Den store bog om flyvemaskiner.