Den styrkede pædagogiske læreplan: Grundbog til dagtilbudspædagogik (Bog, Paperback, Dansk)

Forfattere: Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen, Thomas Rohde S. Albrechtsen


Forlag: Dafolo Forlag
Format: Paperback
Type: Bog
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788771607758
Udgivelsesdato: 01-09-2018
Oplagsdato: 01-09-2018
Originaltitel: Den styrkede pædagogiske læreplan
Omslagsgrafiker: Louise Glargaard Perlmutter
Fagredaktør: Torben Næsby, Trine Holst Mortensen
Originalsprog: Dansk
Sideantal: 236
Indbinding: Paperback
Mål og vægt: Vægt: 600g

Levering : 2 - 5 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

KATEGORIER M.M. SOM DETTE PRODUKT ER EN DEL AF

  = Emner
  = Sektioner
  = Kategorier
  = Kampagner

Beskrivelse

I foråret 2018 blev der vedtaget ændringer til dagtilbudsloven, som blandt andet

har til formål at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket pædagogisk læreplan. Disse ændringer tydeliggør blandt andet et fælles pædagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus på at etablere gode læringsmiljøer for alle børn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner.


Formålet med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan understøtte realiseringen af de nye lovændringer og den tilhørende bekendtgørelse. Bogen retter sig mod det grundlæggende pædagogiske fundament, der beskrives og vægtes i lovgivningen og i Master for en styrket pædagogisk læreplan.


Bogens 14 kapitler behandler følgende centrale emner i det pædagogiske grundlag:

  • Den brede læringsforståelse
  • Det gode børneliv, børnesyn og børneperspektiver
  • Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer
  • Tværfagligt samarbejde, åbent dagtilbud og sammenhæng i børnenes liv
  • Børn i udsatte positioner
  • Dokumentation og evalueringskultur
  • Forældresamarbejde

I bogen anlægges et empirisk og videnskabeligt perspektiv på dagtilbudspædagogik og pædagogisk praksis, og der tages afsæt i den seneste viden på området. Bogen er skrevet med udgangspunkt i et samarbejde mellem professionshøjskolerne og af forfattere, der på forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning på professionshøjskolerne.


Bogen fungerer som grundbog til faglige ledere, studerende og pædagogisk personale på grund-, efter- og videreuddannelse på dagtilbudsområdet. Bogen henvender sig desuden til alle, der beskæftiger sig med dagtilbud, og som ønsker en indføring i det fælles pædagogiske grundlag for dagtilbudsloven.

Anmeldelser (0)