Den styrkede pædagogiske læreplan: Grundbog til dagtilbudspædagogik, 2. udgave (Paperback, Dansk)

Forfattere: Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen, Thomas Rohde S. Albrechtsen, Margit Margrethe Nielsen, Stine Bylin Bundgaard, Morten Henriksen, Mitte Marie Wagner, Alette Raft Rasmussen, Margit Mikkelsen, Frank Figge Larsen


Forlag: Dafolo Forlag
Format: Paperback
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788772340555
Udgivelsesdato: 15-11-2020
Oplagsdato: 15-11-2020
Originaltitel: Den styrkede pædagogiske læreplan
Omslagsgrafiker: Louise Glargaard Perlmutter
Fagredaktør: Torben Næsby, Trine Holst Mortensen
Originalsprog: Dansk
Indbinding: Paperback

Status : Kan leveres sidst i november.

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

KATEGORIER M.M. SOM DETTE PRODUKT ER EN DEL AF

  = Emner
  = Sektioner
  = Kategorier
  = Kampagner

Beskrivelse

Bemærk: Dette er 2. udgaven af bogen Den styrkede pædagogiske læreplan - grundbog til dagtilbudspædagogik fra 2018. Den indeholder hele seks nye kapitler.


Denne bog udkom første gang i 2018 og har vundet stor udbredelse på pædagogernes grund-, efter-, og videreuddannelse samt i praksis på dagtilbudsområdet. 2. udgaven er opdateret med seks nye kapitler, som bringer leg, dannelse, relationer, det brede læringsbegreb, det faglige fyrtårns rolle samt vidensformer endnu mere i spil.


Dagtilbudsloven fra 2018 har blandt andet til formål at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket pædagogisk læreplan. Disse ændringer tydeliggør blandt andet et fælles pædagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus på at etablere gode læringsmiljøer for alle børn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner.


Formålet med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan understøtte realiseringen af lovændringerne fra 2018 og den tilhørende bekendtgørelse.


Bogens 20 kapitler behandler følgende centrale emner i det pædagogiske grundlag:

Den brede læringsforståelse Leg og dannelse i dagtilbud

Det gode børneliv, børnesyn og børneperspektiver

Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer

Det faglige fyrtårns rolle

Tværfagligt samarbejde, åbent dagtilbud og sammenhæng i børnenes liv

Børn i udsatte positioner og inklusion

Dokumentation og evalueringskultur

Forældresamarbejde.


I bogen anlægges et empirisk og videnskabeligt perspektiv på dagtilbudspædagogik og pædagogisk praksis. Bogen er skrevet med udgangspunkt i et samarbejde mellem professionshøjskolerne og af forfattere, der på forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning på professionshøjskolerne. 

Anmeldelser (0)