Faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner i dagtilbud: Viden og værktøjer
Dette produkt kan findes i disse emner sektioner og kategorier

Faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner i dagtilbud: Viden og værktøjer (Bog, Paperback, Dansk)

Af: Heidi Honig Spring og Frank Spring

Forlag: Dafolo
Format: Paperback
Type: Bog
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788771609745
Udgave: 1. (17-02-2020)
Oplag: 1. (17-02-2020)
Første udgivelsesår: 2020
Serie: Læringsmiljøer i dagtilbud
Indbinding: Paperback
Sideantal: 177
Originalsprog: Dansk

Levering : 2 - 5 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

Beskrivelse

Faglige fyrtårne, som blev introduceret med den styrkede pædagogiske læreplan, og andre ressourcepersoner er helt centrale figurer i dagtilbud i forhold til at styrke den generelle pædagogiske kvalitet såvel som kvaliteten i de særlige indsatser.


Faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner i dagtilbud må have kompetencer på mange forskelige områder for at kunne bidrage til den nødvendige kvalitetsudvikling. Der er tale om områder, som definerer ressourcepersonen som en 'særlig professionel' med egne funktioner og egne professionsfelter. Samtidig er det afgørende for faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner, at de er i stand til at omsætte intentionerne med deres eksistens og de mange indsatsområder til konkret praksis.


Denne bog handler om netop faglige fyrtårne og andre ressourcepersoners konkrete arbejde på dagtilbudsområdet, og den er en håndsrækning i deres bestræbelser på at hjælpe dagtilbuddene med at indfri læreplanskrav, øget fokus på tidlig indsats og indsatser i forhold til børn med særlige behov og styrkede børne- og læringsfællesskaber mere generelt.


Bogen består af tre dele. Den første tager fat på, hvorfor faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner har en så central rolle i dagtilbuddet, mens anden del behandler, hvad faglige fyrtårne og andre ressourcepersoners arbejde består af, og hvilke kompetencer de bør besidde. Tredje og sidste del indeholder en lang række praksisnære værktøjer, der understøtter, hvordan faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner kan arbejde i praksis.


Bogen henvender sig til faglige fyrtårne, ressourcepædagoger, støttepædagoger, specialpædagoger, eksterne konsulenter, vejledere og 'eksperter' (fx fra PPR), institutionsledere/pædagogiske ledere og pædagogiske konsulenter/udviklingskonsulenter med opgaver i dagtilbud.

Anmeldelser (0)