• ISBN-13: 9788763537407
  • Udgave: 1. (25-11-2011)
  • Oplag: 1. (25-11-2011)
  • Første udgivelsesår: 2011
  • Sideantal: 397
  • Mål og vægt: B: 169mm, H: 248mm, D: 36mm, Vægt: 1064g

Navnet Horneman dækker over en slægt af kunstnerisk begavede personligheder, der satte et betydeligt præg på dansk kulturliv fra anden halvdel af det 18.årh. til begyndelsen af det 20.årh.  I sit biografiske værk Horneman – en kunstnerslægt følger musikhistorikeren Inger Sørensen Horneman-slægten gennem tre generationer: portrætmaleren Christian Horneman (1765-1844), komponisten Johan Ole Emil Horneman (1809-1870) og komponist og dirigent C.F.E. Horneman (1840-1906). Med afsæt i et omfattende historisk kildemateriale giver forfatteren et indblik i kunstnernes liv, arbejde og samtid.

En vigtig kilde er den stambog, hvori Christian Horneman samlede sine notater, hilsner og tegninger fra venner og bekendte, og via denne stambog kan vi følge ham på hans rejse gennem Europa, hvor han bl.a. møder Haydn og Beethoven, hvis portrætter han maler.     Af komponist Johan O. E. Hornemans værker kender vi nok især "Højt fra træets grønne top" og datidens landeplage "Den tapre landsoldat" (”Dengang jeg drog afsted”).

Den største del af bogen er viet C.F.E. Horneman, som komponerede talrige værker bl.a. en opera over temaet Alladin. Han var desuden medstifter af en ny koncertforening ved navn ”Euterpe”, som skulle være et modstykke til Musikforeningen under ledelse af Niels W. Gade og dennes angiveligt konservative programvalg.  C.F.E. Horneman var desuden en flittig og engageret deltager i tidens musik- og kulturdebat.

Bagerst har forfatteren udarbejdet en stamtavle, to fortegnelser over komponisternes værker samt et navneregister. Bogen er desuden forsynet med et omfattende billedmateriale.

Inger Sørensen, cand.phil. i musikvidenskab og lektor ved Danmarks pædagogiske Bibliotek, DPU, Aarhus Universitet.