• Udgave: 1. (15-03-2021)
  • Oplag: 1. (15-03-2021)
  • Første udgivelsesår: 2021
  • Originalsprog: Fransk
  • Sideantal: 160
  • Mål og vægt: B: 113mm, H: 150mm, D: 14mm, Vægt: 151g

Alias Forlag udgiver Émile Zolas roman, Lourdes, illustreret og i ny, tekstnær oversættelse. Historien strækker sig over fem dage og udgives i fem bind. Den omhandler pastoren Pierre, der som en pilgrimsrejse med sin syge veninde tager togturen til byen Lourdes, i håb om at veninden dér kan blive helbredt for sin sygdom, ligesom resten af togets syge passagerer, hvis liv, personligheder og sygdomme, man får indblik i. Lourdes er nemlig blevet kendt som mirakelbyen, efter at hyrdepigen Bernadette havde oplevet Jomfru Maria åbenbare sig for hende dér. Det var dermed en historie, der på sin tid stillede store og aktuelle spørgsmål om komplekset mellem tro og videnskab. Samtidigt er det en fortælling om liv og død, helbredelse og sygdom, kærlighed og ængstelse, håb og frygt. Den er en fremragende skildring af livet, som det var i slutningen af 1800-tallet, og er et godt eksempel på en klassisk fransk roman. Endnu er den relevant at læse, fordi netop de emner, den fordyber sig i, stadig er relevante, idét de lægger sig tæt op ad livet som moderne menneske også.

Centralt for fjerdedagen er den store procession fra Grotten op til Basilikaen, og de forskellige helbredelser, som Pierre og Marie oplever på nært hold. Samtidig kæmper  præsten Pierre stadig med sin manglende tro. De to venner elsker hinanden, og Marie ville ikke have undværet Pierre på denne mirakuløse pilgrimsfærd. Pierre er bange for at miste hende efterfølgende, men holder sin melankolske fortvivlelse for sig selv.