• Oplag: 1. (25-03-2016)
  • Første udgivelsesår: 1
  • Fagredaktør: Hanne Høgsbro Larsen
  • Originalsprog: Engelsk
  • Sideantal: 350
  • Mål og vægt: B: 149mm, H: 230mm, D: 30mm, Vægt: 566g

Hvordan var det at overleve som offer for den atombombe, der 9. august 1945 var med til at presse Japan til at overgive sig, og dermed førte til afslutningen af 2. verdenskrig i Asien? Det fortæller Susan Southard om i denne gribende beretning, hvor fem overlevende hibakusha (atombombeofre) er omdrejningspunkt for en beretning, der føres helt frem til i dag. Bogen handler ikke kun om kampen for at overleve i tiden efter atombomben, der dræbte cirka 74.000 mennesker og sårede andre 75.000. Den handler også om de mange fortielser og direkte løgne, både de amerikanske og de japanske myndigheder kom med i mange år i et forsøg på at skjule katastrofen omfang. Om smerten ved at skulle leve med strålings-relaterede skader på kroppen, frygten for at give genetiske sygdomme videre til børn og børnebørn, omverdenens reaktioner – og den kamp mod (atom)krig og for nedrustning, som mange af ofrene engagerede sig i. Susan Southard har boet i Japan, hun taler sproget og har brugt over 10 år på at researche denne bog, der er blevet rost til skyerne i USA. Citater:
”Nagasaki: Livet efter atomkrigen” er samvittighedsfuld, lidenskabelig, og medfølende historie, når den er allerbedst.” John W. Dower, der fik en Pulitzer-pris for bogen  ”Embracing Defeat: Japan in the Wake of World War II”. ”Denne bog er den mest ekstraordinære beskrivelse, der nogensinde er begået af en amerikansk forfatter. "Dr. Tomonaga Masao, tidligere direktør for Nagasaki Atomic Bomb Hospital. "Halvfjerds år efter begivenheden, hvor vores hukommelse begynder at falme, bringer denne bog begivenhederne og deres eftervirkninger til live igen – og tvinger os til at genoverveje begrundelsen for at påføre andre så meget elendighed. "David Pilling, Asien-redaktør, Financial Times, og forfatter til ”Bending Adversity: Japan and the Art of Survival.”
Markedsføring: Bogen vil bl.a. blive markedsført i forbindelse med festivalen Historiske Dage, hvor den vil være emnet for et debatmøde.