Pædagogisk tænkning: nogle idéhistoriske holdepunkter (Bog, Indbundet, Dansk)

Af: Jørgen Lauritzen


Forlag: Semi-forlaget
Format: Indbundet
Sprog: Dansk
Serietitel: Pædagogiske grundfortællinger
Sideantal: 152
Dato for udgivelse: 1-11-2006
Udgivelse: 1. udgave, 2006.
Nr. i serien: Bind: 2,
ISBN-13: 9788790653248
Produkt type: Bog
Anvendelighed: Henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende og undervisere på pædagogseminarier
År for denne udgave: 2006
Første udgivelsesår: 2006
Originalsprog: Dansk
Udgave: 1
Oplag: 1

Levering : 5 - 10 hverdage

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Tilføj til bogliste

KATEGORIER M.M. SOM DETTE PRODUKT ER EN DEL AF

  = Emner
  = Sektioner
  = Kategorier
  = Kampagner

Beskrivelse

Som underviser i pædagogik på pædagoguddannelsen oplever forfatteren hos studerende en større og større interesse for filosofiske/idéhistoriske emner, som er knyttet til pædagogikkens grundspørgsmål. Der er en stigende lyst hos den enkelte pædagogstuderende til at beskæftige sig med nogle af de centrale personer inden for filosofien og idéhistorien, som også har gjort sig tanker om pædagogikken. I bogen behandles Platon, Rousseau, Kant, Gadamer, Hal Koch og Løgstrups tænkning ud fra en pædagogisk synsvinkel. Hvert afsnit giver de enkelte tænkere en nutidig aktualitet ud fra en bestemt sag.
Bogen vil være velegnet som udgangspunkt for diskussion af nogle af de hovedspørgsmål, som faget pædagogik indeholder, og hvorledes de knytter sig til filosofien og idéhistorien.
De fem kapitler kan betragtes som udtryk for et bevidst valg af centrale tænkere inden for det idéhistoriske/filosofiske område, der samtidig har et væsentligt budskab også inden for det pædagogiske felt.
Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende og undervisere på pædagogseminarier samt beslægtede uddannelser som socialrådgivere, lærere, sygeplejersker, fysio- og ergo-terapeuter m.fl.

Anmeldelser (0)