Forlag: Polyteknisk Forlag

• ISBN-13: 9788750210856
  • Udgave: 1. (16-01-2014)
  • Oplag: 1. (16-01-2014)
  • Første udgivelsesår: 2014
  • Sideantal: 116

Bogen gennemgår statistiske fordelinger og giver en uddybende gennemgang af de forudsætninger, der kræves opfyldt for at statistiske resultater og beregninger kan anvendes. Der præsenteres formler til beregning af forudsætninger og der gives eksempler. Der er et uddybende index, som gør bogen til et lækkert opslagsværk. Der er en lang række eksamenssæt med opgaver, løsninger og en uddybende gennemgang af forudsætninger samt besvarelser. Dertil er der ordforklaringer, gode råd til eksamen og de typiske fejl ved skriftlige statistiske eksaminer skitseres, så de kan forebygges.
Eksamensopgaveløsninger er beregnet med statistikprogrammet Hypostat, som er et tilføjelsesprogram, der kan købes til Excel. Det er dog også muligt at anvende andre statistiske hjælpeprogrammer til at løse opgaverne.
Bogen er målrettet de skriftlige statistiske eksaminer på naturvidenskabelige bachelor- og kandidatuddannelser, professionsbachelor-, HD, Akademi-, diplom- og merkonom-uddannelser.
Bogen kan anvendes på alle uddannelser, der beskæftiger sig med statistik. Bogen er produceret som supplement til eksisterende statistisk litteratur og supplerer øvrige statistikbøger og formelsamlinger i statistikpensum landet over.
Bogen gennemgår forudsætninger til antalstabeller (CHI-test), binomiale- og CHI-fordelinger. Forudsætninger for test af én andel, én intensitet, én middelværdi og test af én varians. Forudsætninger for F-, t- og Z-fordelinger samt Goodness of fit, hypergeometriske fordelinger, konfidensintervaller, multinomiale fordelinger, multiple regressionsanalyser, normalfordelinger og normalfordelingstest, poissonfordelinger, simple lineære regressionsanalyser og korrelationskoefficienter. Forudsætninger for test af to andele, to intensiteter, to og flere middelværdier samt to og flere varianser, herunder Hartleys- og Bartletts test samt En-sidet variansanalyser. Dertil gennemgås begreber som hypoteser, P-, test- og tabelværdier samt alfa- og signifikansniveauer.