Beskrivelse
Elever, der laver mange stavefejl, er sjældent glade for at formulere sig på skrift. Derfor er arbejde med stavning ofte en forudsætning for, at også disse elever udvikler lyst og glæde ved at skrive.
Jo mere automatiseret stavefærdigheden er, jo mere energi kan bruges på overvejelser om indholdet. Mange af de stavefejl, vi ser hos elever på mellemtrinet, er knyttet t il ordklassernes bøjning. Derfor vil et systematisk arbejde med ordklasser i perioder ofte være en nødvendighed, hvis disse fejl skal undgås.
I Stave-Stafetten 2 lægges der vægt på at øge elevernes sikkerhed i at afgøre, hvilke ord, der er navneord, udsagnsord og tillægsord. Desuden vægtes det. at øge elevernes bevidsthed om, hvilke bøjningsformer og endelser, der hører til de 3 ordklasser.
I Stave-Stafetten 2 lægges der op til, at eleverne gennem iagttagelser af bøjningsformer får mulighed for selv at slutte sig til, hvilke regler der gælder.
Når eleverne således gennem tankevirksomhed erfarer sig frem til gældende staveregier, er der optimal mulighed for, at de får udbytte af de efterfølgende træningsopgaver