• Første udgivelsesår: 2021
  • Originaltitel: Danske stel – Fra blå blomster til grove glasurer
  • Omslagsgrafiker: Søren Damstedt, Trefold
  • Fotograf: Brian Buchard
  • Sideantal: 236
  • Mål og vægt: B: 205mm, H: 275mm, D: 27mm, Vægt: 1116g

Stel er både personlige fortællinger og nationale historier. I Danmark er vi stolte af vores musselmalede stel, og uanset om man er opvokset med et stel fra Den Kongelige Porcelainsfabrik eller har spist af IKEAs tallerkener, så er der et væld af følelser, minder og historier forbundet med de tallerkener og kopper, vi sætter på bordet. I ‘Danske stel – fra blå blomster til grove glasurer’ præsenterer journalist og forfatter Lars Hedebo Olsen 20 ikoniske stel, der sammen viser den danske tradition for at skabe stel i forskellige typer keramik: porcelæn, fajance og stentøj. Læs blandt andet om det overdådige Flora Danica, de gamle klassikere som Mågestellet og Blå blomst, de nyere bestsellere som Blå Mega Riflet og Elements samt Gurli Elbækgaards rustikke Brugsting. Stel er en integreret del af vores kulturhistorie. En historie, der går mere end 250 år tilbage til dengang, hvor elegante porcelænsstel var forbeholdt kongehuset og adelen, der havde råd til at investere i håndmalede tallerkener, fade, skåle og kopper. Med tiden har stellene fundet vej til hele befolkningen, og historien er stadig levende. Både fordi der fortsat produceres nye typer af stel, fordi vi genopfinder brugen af stel, og fordi vi stadig samler på stel, blot på nye måder. I dag blandes stel på kryds og tværs, og Musselmalet, Ursula og Tranquebar står side om side med lokal, hånddrejet keramik og loppefund.

Bogens rigt illustrerede indledning giver et indblik i danskernes forhold til stel i lyset af tidernes skiftende tendenser, når det kommer til både dekorationer, design, opdækninger og levevis.

Lars Hedebo Olsen er journalist og cand.mag. i historie og litteraturvidenskab. Han har siden 2007 været ansat på Politiken, hvor han skriver om design, kunsthåndværk og kulturhistorie. Lars Hedebo Olsen er desuden forfatter til en række bøger om dansk design, bl.a. ‘Danske designere – Børge Mogensen‘ og ‘Bjørn Wiinblad – en livskunstner‘. Bogens billeder af optaget af fotograf Brian Buchard.