• ISBN-13: 9788793093546
  • Udgave: 2.
  • Udgivelsesdato: 18-10-2020
  • Filversion: 3.0
  • Filstørrelse: 11684 KB
60,- kr

Leunbach er kendt som lægen, der kom i fængsel for medvirken til aborter. Men han var meget andet og mere. Han var søn af en dansk præst og en dansk-vestindisk mor. Han var doven og excentrisk i gymnasiet, men blev læge med førstekarakter og skrev teoretiske bøger om socialisme og arvehygiejne, inden han fandt sin livsopgave med at forebygge uønsket graviditet. Han lærte 40.000 kvinder at bruge pessar. Men da han mødte kvinder i nød, kunne han ikke lade være med at hjælpe dem. Han var idealist. De fattige fik gratis behandling, mens de velhavende måtte betale. Med foredrag og bøger blev han en af Danmarks store seksualoplysere. Hans eget liv blev dramatisk med fængsling og flugt under besættelsen. Og han døde uden at opleve, hvad p-pillen og fri abort kom til at betyde for kærligheden og sexlivet. Bogen handler også om andre seksualreformister som J. P. Müller, Chr. Christensen, Marie Nielsen, Thit Jensen, Jo Jacobsen, Fanny Miranda, Tage Philipson og Wilhelm Reich.

Månedens fagforfatter februar 2020: https://danskforfatterforening.dk/f-gruppen/2020/02/01/maanedens-fagforfatter-jens-emil-nielsen/

"Styrken ved Nielsens bog er, at han - nogenlunde konsekvent - koncentrerer sig om manden, som han indledningsvis karakteriserer som idealist og en af sine helte. Og Leunbach synes virkelig at fortjene sin egen bog... Nielsen skriver let og ligefremt, idet han blandt andet gør flittig brug af Leunbachs scrapbøger. Sidste del af bogen, hvor det politiske og retslige net strammes, er så afgjort den bedste". Arne Hardis, Weekendavisen

"Han har gravet sig igennem et enormt materiale for at kunne fortælle om denne kontroversielle dansker, som danske kvinder skylder utrolig meget... Jens-Emil Nielsen skriver letforståeligt og klart... 5 stjerner til forfatteren, der har forsynet bogen med komplet materiale- og navneliste. Og mit kvindeliv skylder doktor Leunbach stor tak". Monica Krog-Meyer, netmagasinet POV International

"Bogen konkluderer – ikke overraskende – at Leunbachs virke har haft stor betydning for de kvinder i samtiden, som han hjalp, enten med forebyggelse eller afbrydelse af graviditet. Desuden påpeger bogen, hvordan Leunbach og andre af datidens seksualoplyseres arbejde uden tvivl har banet vejen for den senere udvikling og sidenhen lovgivning på området. Måske det er kontrasten mellem nutidens kvinders muligheder og frihed og datidens kvinders manglende muligheder og frihed, der vækker mest stof til eftertanke". Ester Monrad, historie-online.dk

"Biografi om lægen Jonathan Høeg von Leunbach og hans virke som seksualoplyser, abortlæge og forkæmper for ligestilling og arbejdernes rettigheder. For voksne med interesse for seksualpolitik, arbejderklassen og ligestilling... Bogen er stærk i sin gennemgang af de mange uønskede graviditeter og konsekvenserne heraf, ikke mindst for de fattige med kæmpe børneflokke, der ikke kunne brødfødes". Inger Nygaard Kaad, Dansk BiblioteksCenter.

"Ved folketingsvalget den 16. november 1932 blev Danmarks kommunistiske Parti for første gang repræsenteret i Folketinget med to mandater: Aksel Larsen og Arne Munch Petersen. Det lykkedes kun, fordi lægen J.H.Leunbach (1884-1955), der var partiløs, stillede op på DKPs liste og fik 1.100 personlige stemmer. Men hvem var denne Leunbach ? Det kan man få mere at vide om i Jens-Emil Nielsens bog ”Dr. Leunbach –Abortlæge, idealist og seksualoplyser". John Poulsen, månedsbladet Kommunist