Ansvar for egen undervisning: Om kærlighed som modstand Forstør

Ansvar for egen undervisning: Om kærlighed som modstand (e-bog, pdf)

Af: Kirsten Hyldgaard

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag A/S
Format: pdf
Sprog: Dansk
Serietitel: Artikel fra Kognition & pædagogik
Dato for udgivelse: 2017-12-06
Nr. i serien: Nr. 106
ISBN-13: 9788771852578
Produkt type: e-bog
Filstørrelse: 362 KB
Kopibeskyttelse: DigitalVandmaerkning
Bogtype: Ebog
Filtype: pdf
Ifølge Freud må der kærlighed til for at tage ved lære. Men kærlighed er en tvetydig størrelse, da det ikke kun er en positiv betingelse, men kan udgøre modstand mod at lære og være en hindring for undervisningens effekt. Denne modsigelse...

Flere detaljer

Inden for 10 minutter på e-mail

38,50 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Ifølge Freud må der kærlighed til for at tage ved lære. Men kærlighed er en tvetydig størrelse, da det ikke kun er en positiv betingelse, men kan udgøre modstand mod at lære og være en hindring for undervisningens effekt. Denne modsigelse er, hvad psykoanalysens begreb om overføring favner. For at kunne bearbejde problemstillingen skal Lacans skelnen mellem det imaginære og det symbolske bringes i anvendelse i nærvaerende artikel. Når kærlighed er imaginær, forhindres arbejdet. Når kærlighed er symbolsk, befordres arbejdet, det vil her sige det at være sammen om sagen, faget, at være vendt mod verden snarere end mod hinanden. I artiklen vil endvidere såvel muligheder som begrænsninger i en analogi mellem aspekter af den psykoanalytiske praksis og undervisningspraksis blive fremstillet.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Ansvar for egen undervisning: Om kærlighed som modstand

Ansvar for egen undervisning: Om kærlighed som modstand

Ifølge Freud må der kærlighed til for at tage ved lære. Men kærlighed er en tvetydig størrelse, da det ikke kun er en positiv betingelse, men kan udgøre modstand mod at lære og være en hindring for undervisningens effekt. Denne modsigelse...