Beskrivelse
Denne artikel stiller skarpt på arkitekturen. Med udgangspunkt i et bachelorprojekt
fra afdeling for Pædagogik, Københavns Universitet, som undersøgte Nyt Psykiatrisygehus i
Slagelses rumlige inddelinger og arkitektoniske detaljer, sættes i denne artikel fokus på, hvordan
rum formidler særlige forestillinger om psykiatrisk behandling og psykiatriske patienter.
Intentionen er at belyse, hvordan bagvedliggende forestillinger om psykiatrisygehusets udformning,
funktion og brug samt dets materialitet er med til at opstille et særligt handlingsrum på sygehuset
og derved formidler kriterier for, hvad psykiatrisk behandling er, og hvad det vil sige at være en
patient i bedring. Institutionsrummet er præget af en central forestilling om behandling som
en social (lærings)proces, hvilken arkitekturen er med til at understøtte. Det betyder, at patienter,
der benytter sig af de handlemuligheder, som rummet tilbyder, gradvist vil udvide deres sociale
relationer og lettere og hurtigere vil kunne blive raske.