• Udgave: 1.
  • Udgivelsesdato: 19-04-2018
  • Serie: De gik forrest
  • Serienummer: 2
  • Sideantal: 42 Sider
  • Filstørrelse: 420 KB
Bogen om feministen Nina Bang er let og spændende at læse. Weekendavisen Bogen er letlæselig og en del af serien “De gik forrest”. Og den er velegnet både til at læse selv, men også til undervisning. Alt i alt en børne/ungdoms bog, som er klart værd at tage fat i. God fornøjelse. Bogrummet.dk Som temalæsning er bogen virkelig god, den giver hovedtrækkene, og levner rigtig meget rum til yderligere snakke og en mere dybdegående indsigt i kvindekampen og socialismen. Som frilæsningsbog vil den med sikkerhed afstedkomme mange spørgsmål, og der bliver rig mulighed for at tale om demokrati, kvinde- og fagforeningskampe og ikke mindst velfærdsmodellen. Så en genopfriskning til de lidt ældre læsere og en rigtig fin introduktion til de unge læsere. Bognørden Med god brug af eksempler fra datidens samfund lykkes det Kåre Bluitgen at sende et godt historisk billede af klassesamfund, kvindesag og Nina Bangs indsats uden at fortabe sig i biografiske detaljer og desuden tilføje nok et par aspekter til den kvindekamp, der blev behandlet i 2015 af Helle Juhl, Dorthe Chakravarty og Pia Friis Laneth. Bogvægten.dk
52,70 kr

I 1915 fik kvinder og tjenestefolk stemmeret. Førhen var det kun mænd, der kunne stemme. Mælkebøtten var symbol på kvindernes kamp. Den var så stærk, at den kunne bryde op gennem asfalt. Nina Bang var en af dem, der gik forrest i kampen. Hun kæmpede for bedre forhold for de svage. For tjenestefolk og arbejdere, for kvinder og børn. Og Nina Bang blev Danmarks første kvindelige minister.