Nye sociale teknologier i folkeskolen: Kampen om dannelsen Forstør

Nye sociale teknologier i folkeskolen: Kampen om dannelsen (e-bog, epub, drm)

Af: Lejf Moos

Forlag: Dafolo A/S
Format: epub, drm
Sprog: Dansk
Sideantal: 144
Dato for udgivelse: 2007-09-13
Medforfattere: Lejf Moos, Karen B. Braad, Hanne Knudsen, John Krejsler, Per Fibæk Laursen
ISBN-13: 9788771600506
Produkt type: e-bog
Filstørrelse: 679 KB
Filversion: 2.0
Kopibeskyttelse: AdobeDRM
Rettigheder: Kopi: 10, Print: 216
Bogtype: Ebog
Filtype: epub
Format: Reflowable
Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske...

Flere detaljer

Inden for 10 minutter på e-mail

206,25 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske dannelse. I denne bog tolker vi det som en vision om at provokere eleverne til at blive myndige, selvstændige og kritiske medborgere i et demokrati. Visionen stiller krav til den pædagogiske tænkning og praksis, som udvikles i komplicerede samspil mellem skolens aktører inden for dens traditioner, rammer og forskrifter. Det drejer sig blandt andet om: hvordan man sikrer arbejdsro i klassen, hvordan man underviser i demokrati, hvordan man tester elevernes udbytte af undervisningen, hvordan man formulerer planer for elevernes arbejde, hvordan lærerne arbejder sammen i team, hvordan skoleledelse fungerer, eller hvordan samarbejdet mellem skole og hjem foregår. Det er disse sociale teknologier, vi har valgt at analysere og diskutere i denne bog. Udgangspunktet for analyserne har været, at der altid har været sociale teknologier i skolen og undervisningen, men at de hele tiden udvikles, og nye indføres. Det interessante er, hvordan de indføres eller udvikles, og hvordan de virker – i dannelsesarbejdet. Forfatterne til kapitlerne forsker i dannelsesteori og de sociale teknologier på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Bogen retter sig mod studerende ved universiteter og professionshøjskoler, herunder lærerstuderende, som vil skaffe sig indsigt i den del af medborgeropdragelsen, der foregår i skolen. Desuden henvender den sig til lærere, skoleledere og forældre, der anvender og lever med de beskrevne sociale teknologier.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Nye sociale teknologier i folkeskolen: Kampen om dannelsen

Nye sociale teknologier i folkeskolen: Kampen om dannelsen

Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske...