Plads til alle: specialpædagogik i normalundervisning Forstør

Plads til alle: specialpædagogik i normalundervisning (e-bog, pdf)

Af: Nis Christensen

Forlag: Forlaget Pind & Bjerre
Format: pdf
Sprog: Dansk
Sideantal: 97
Dato for udgivelse: 2012-05-26
Udgivelse: 1
Redaktion: Erik Bjerre
ISBN-13: 9788792435224
Produkt type: e-bog
Filstørrelse: 1762 KB
Kopibeskyttelse: DigitalVandmaerkning
Bogtype: Ebog
Filtype: pdf
Inklusion af flere elever i normalundervisningen kræver, at viden fra specialpædagogikken skal inkluderes i normalundervisningen. I denne bog viser Nis Christensen, som i mere end 40 år har arbejdet med specialpædagogik, hvordan man kan...

Flere detaljer

Inden for 10 minutter på e-mail

Formater / udgaver

217,50 kr
pdf
132,00 kr

132,00 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Inklusion af flere elever i normalundervisningen kræver, at viden fra specialpædagogikken skal inkluderes i normalundervisningen. I denne bog viser Nis Christensen, som i mere end 40 år har arbejdet med specialpædagogik, hvordan man kan integrere viden og aspekter fra specialpædagogikken i normalundervisningen, og anviser veje til, hvordan specialviden om handicap og specialpædagogik bliver aktiveret hos de lærere, der møder eleverne i praksis. Bogen giver hjælp til at se fordomsfrit på den enkelte elev og afgøre, hvad der skal til for at hjælpe netop dette barn, samtidig med at bogen også kommer med forslag til, hvordan skolen skal udvikles til gavn for alle elever – ikke mindst de svageste. I bogens første kapitel (Læringens veje) indledes med at fortælle om, hvordan man kan udvikle talenter, også hos de elever hvor talenterne umiddelbart er svære at få øje på. Derefter fortsættes med et fyldigt kapitel om undervisningens mange forudsætninger. I kapitel tre zoomes der ind på, hvad specialpædagogik egentlig er for noget. Herunder fortælles om diagnoser – hvorfor de er nødvendige, men hvilke risici de også rummer. I kapitel fire gennemgås en række usynlige handicap: Læsevanskeligheder (dyslektiske vanskeligheder), autismespektrumsforstyrrelser, ADHD, udviklingshæmmede og socialt- og kulturelt bestemte skolevanskeligheder, Kapitel fem handler om læreres personlige, sociale og faglige professionalitet og i kapitel seks ses der nærmere på skolens fysiske miljø. Hvordan indrettes klasserummet bedst, når man også skal tage hensyn til handicappede elever? I kapitel syv (Opdragelse) inddrages forældrenes rolle og samarbejdet mellem forældre og lærer, ligesom lærerens mange roller som barnets medspiller, pædagog, udfordrer, autoritativ person, vejleder og meget mere diskuteres. Sansernes betydning omtales i kapitel otte, og i bogens afsluttende kapitel gennemgås skoleledelsens mange opgaver. Bogen rummer derudover et lille leksikon med begreber fra den pædagogiske verden, en oversigt over gode råd til en undervisning med plads til alle, en grundig litteraturliste og et stikordsregister.

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Plads til alle: specialpædagogik i normalundervisning

Plads til alle: specialpædagogik i normalundervisning

Inklusion af flere elever i normalundervisningen kræver, at viden fra specialpædagogikken skal inkluderes i normalundervisningen. I denne bog viser Nis Christensen, som i mere end 40 år har arbejdet med specialpædagogik, hvordan man kan...