• Udgave: 1. e-bogsudgave
  • Udgivelsesdato: 27-11-2020
  • Oversætter: Anders Nygaard
  • Sideantal: 448 Sider
  • Filstørrelse: 11817 KB
217,- kr

Pompejis ruiner, som blev begravet da det vulkanske bjerg Vesuv eksploderede i 79 e.Kr., udgør det bedste vidnesbyrd vi har om dagligdagen i Romerriget. Denne bemærkelsesværdige bog tager udfordringen op med hensyn til at få disse levninger til at give mening, ligesom den gør op med mange myter: selve datoen for udbruddet, som formentlig fandt sted nogle få måneder senere end almindeligt antaget, eller hygiejnen i badene, som må have været et arnested for bakterier, eller det legendariske antal bordeller, som sandsynligvis blot var et enkelt, eller det enorme dødstal, som muligvis var mindre end ti procent af befolkningen. Et usædvanligt og medrivende portræt af en by i oldtiden, dens liv og fortsatte genopdagelse, af en af Storbritanniens førende antikforskere. "Verdens mest kontroversielle forsker i antikken piller vores filmagtige myter om den romerske by fra hinanden med grundig forskning og medrivende energi (…) I lige dele granskende og animeret.” Daily Mail ”Denne vidunderlige bog vandt Wolfson-prisen, og den udgør et forbillede for raffineret, men tilgængelig formidling om fortiden.” The Guardian ”Mary Beards rundvisning fra soveværelserne til bestyrelseslokalerne i en romersk by er uanstændigt underholdende for en så højlærd og skeptisk afmytologiserende bog.” The Independent ”Et fremragende portræt (…) Dette grundige, livlige studie af livet i byen (…) fokuserer berettiget og konsekvent på den levende by.” Sunday Times ”Antikforskeren Mary Beard har haft det forrygende mens hun rodede rundt i den spøgelsesagtige by, og hun har på storartet vis bragt den til live igen.” Sunday Telegraph ”Hun tilfører et menneskeligt element til Pompeji-forskningens enorme felt (…) Denne fængslende, nysgerrige og kærlige fortælling om Pompeji er et forbilledligt et af slagsen. Beard har fanget essensen af det som var, og som, i vor egen tilværelse i dag, stadig er det samme.” The Times ”Meget læselig og særdeles velunderbygget (…) Beards klarsynede og tilgængelige stil gør denne bog til et overbevisende blik ind i historien.” The Observer