Sammenhængen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet: Blandt pædagogstuderende ved hjælp af livshistorier Forstør

Sammenhængen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet: Blandt pædagogstuderende ved hjælp af livshistorier (e-bog, pdf)

Af: Andreas Nielsen

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag A/S
Format: pdf
Sprog: Dansk
Serietitel: Artikel fra Kognition & Pædagogik
Dato for udgivelse: 2017-03-16
Nr. i serien: Nr. 103
ISBN-13: 9788771852189
Produkt type: e-bog
Filstørrelse: 581 KB
Kopibeskyttelse: DigitalVandmaerkning
Bogtype: Ebog
Filtype: pdf
Denne artikel tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet Rigtige Paedagoger, som er en faenomenologisk undersøgelse af, hvordan paedagogstuderende danner deres paedagogiske blik med afsaet i egne livshistorier. I en tidligere artikel...

Flere detaljer

Inden for 10 minutter på e-mail

38,50 kr

Når du handler på WilliamDam.dk, betaler du den pris du ser.

  • Ingen gebyrer
  • Ingen abonnementer
  • Ingen bindingsperioder

Beskrivelse

Denne artikel tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet Rigtige Paedagoger, som er en faenomenologisk undersøgelse af, hvordan paedagogstuderende danner deres paedagogiske blik med afsaet i egne livshistorier. I en tidligere artikel om projektet (Bille, Nielsen, Jørgensen, Overgård & Holand, 2017) er beskrevet, hvordan det paedagogiske blik i høj grad udvikles og skaerpes, når undervisere sammen med studerende vender opmaerksomheden mod den livsverden, hvori de studerende har gjort deres første og grundlaeggende erfaringer med faenomener som fx tillid og omsorg. I artiklen beskrives også, hvordan en stor gruppe paedagogstuderende trods vanskelige opvaekstvilkår i arbejdet med livshistorier formår at omdanne svaere oplevelser i barndom og ungdom til en saerlig ressource på rejsen mod at blive paedagog. I forlaengelse af ovenstående fokuseres i denne artikel, ligeledes med afsaet i forsknings- og udviklingsprojektet Rigtige Paedagoger, på sammenhaengen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet blandt paedagogstuderende ved hjaelp af livshistorier. Artiklen peger på, at påbegyndelsen af paedagoguddannelsen giver en saerlig mulighed for at give mening til svaere oplevelser og belastninger i fortiden, og netop meningsskabelse tilskrives en betydning for udvikling af resiliens (Frankl, 2006; Antonowsky, 1996; Toper, 2012; Ryff, 2014; Theron & Theron, 2014).

Anmeldelser fra kunder

Skriv en anmeldelse

Sammenhængen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet: Blandt pædagogstuderende ved hjælp af livshistorier

Sammenhængen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet: Blandt pædagogstuderende ved hjælp af livshistorier

Denne artikel tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet Rigtige Paedagoger, som er en faenomenologisk undersøgelse af, hvordan paedagogstuderende danner deres paedagogiske blik med afsaet i egne livshistorier. I en tidligere artikel...