• ISBN-13: 9788702170030
  • Udgivelsesdato: 30-08-2016
  • Udgiver: Gyldendal Business
  • Filversion: 3.0
  • Filstørrelse: 5498 KB
75,- kr

Humphrey Lau er CEO for Kina og Group Senior Vice President i Grundfos. Han har tidligere stået for Novos og Novozymes ekspansion i Kina og er derfor en af de danskere, der kender kinesiske forhold for udenlandske virksomheder bedst. Hans mål med bogen er med udgangspunkt i sin egen opvækst og sin erfaring med virksomhedsledelse i Kina at give læseren en forståelse af de parametre, der skal til for at lykkes i Kina. Lederen af f.eks. et dansk datterselskab i Kina skal kunne fungere i et globalt selskab efter den vestlige tankegang og ledelsesstil. Men lederen skal samtidig kunne forstå de særlige kinesiske forhold, og disse forhold er kendetegnet ved, at Kina består af ”et land i går, et land i dag og et land i morgen.” Der er et marked for de hundreder af millioner, der stadig lever i forholdsvis fattigdom. Der er nutidens storbysamfund med en købedygtige og krævende middelklasse, og så udvikler Kina sig langt hurtigere end noget andet land ind i en fremtid, det er vanskeligt at spå om, men som får afgørende betydning. Det er, som om Kina består af et afrikansk u-land, et veludviklet Europa og så et Silicon Valley med turbo. Hvis en udenlandsk leder vil have succes, skal han kunne forstå hele kompleksiteten. ”Man skal kunne læse og forstå tendenserne i det kinesiske marked, og man skal kunne omsætte det til konkret handling og samtidig planlægge for dét, der måske vil ske i en rivende udvikling i de kommende år,” siger Humphrey Lau.